آفتاب
رویترز گزارش داد

تلاش آمریکا برای جلب حمایت هم‌پیمانان سنی‌اش در منطقه از توافق هسته‌ای

تلاش آمریکا برای جلب حمایت هم‌پیمانان سنی‌اش در منطقه از توافق هسته‌ای

خبرگزاری رویترز گزارش داد: کاخ سفید تلاش می‌کند با این تعبیر که غیبت پادشاه عربستان در کمپ دیوید نشان‌دهنده نارضایتی عرب های حاشیه خلیج(فارس) از سیاست های اوباما در قبال ایران است مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ملک سلمان در اقدامی غیر منتظره اعلام کرد در نشست کمپ دیوید که قرار است با حضور مقامات آمریکا و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) برگزار شود شرکت نخواهد کرد و محمد بن نایف ولیعهد خود را برای شرکت در این نشست به واشنگتن خواهد فرستاد.

این تصمیم ملک سلمان نشان می‌دهد که سران کشورهای سنی حاشیه خلیج(فارس) نشان می‌دهد که آن‌ها تا چه اندازه از سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در قبال عملکرد ایران در منطقه خاورمیانه و مذاکرات هسته‌ای ناراضی هستند.

برخی کارشناسان و دیپلمات ‌ها بر این باورند که عدم حضور پادشاه عربستان در کمپ دیوید یک بی اعتنایی دیپلماتیک، به واشنگتن است اگرچه مقامات سعودی و آمریکایی تلاش می‌کنند تا چیزی خلاف این را نشان دهند.

به گزارش رویترز برخی کشورهای عضو شورای خلیج فارس نسبت به تعهد اوباما برای مقابله با حمایت ایران از گروه های شیعه درمنطقه تردید دارند و غیبت ملک سلمان درنشست کمپ دیوید که قرار است در روزهای 13 و 14 ماه مه در واشنگتن برگزار شود می تواند تلاش های آمریکا را برای اطمینان دادن به کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص پایبندی به تعهدش برای محافظت از آن‌ها در برابر ایران تضعیف کند.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد: باراک اوباما با ملک سلمان گفت‌وگوی تلفنی داشته و درباره موضوعاتی که قرار است در این نشست مورد بحث قرار گیرد با وی رایزنی کرده است. به نظر می آید آمریکا با این اقدام تلاش می‌کند تا نشان دهد که روابط میان دو کشور هنوز همانند گذشته درجریان است.

بر اساس این گزارش کویت و قطر تنها کشورهایی هستند که قصد دارند در سطح سران در این نشست شرکت کنند و دیگر کشورها با مقامات در سطوح پایین‌تر در کمپ دیوید حضور خواهند داشت.

بن ریهودز معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گفت که دولت متقاعد شده است که رئیس جمهور در این نشست افراد مناسب را در کنار خود بر سر میز مذاکره خواهد داشت. این افراد کسانی هستند که مسئولیت موضوعات مربوط به امنیت را در کشورهایشان به عهده دارند.

دولت عربستان پس از اعلام عدم حضور ملک سلمان در کمپ دیوید تاکید کرد که اصلی ترین دلیل وی برای این تصمیم این است که پادشاه عربستان به شدت درگیر مسئله اجرای آتش‌بس در یمن است.

اما حقیقت این است که این قدرت بزرگ جهان عرب سالهاست از این مسئله شکایت دارد که واشنگتن نگرانی‌های آن را جدی نمی گیرد و بر این باور است که تمرکز دولت آمریکا برای حل مسئله هسته‌ای ایران سبب شده تا توجه آمریکا از دیگر مشکلات که حساسیت بیشتری دارند به ویژه تعهدات امنیتی این کشور نسبت به منطقه منحرف شود.

مقامات کاخ سفید روز دوشنبه در تلاشی دیگر برای اطمینان دادن به همپیمانان آمریکا در خاورمیانه اعلام کردند : نشست کمپ دیوید با انتشار اعلامیه‌هایی برای استقرار سامانه‌های دفاعی موشکی بالستیک در منطقه و افزایش تمرین‌های نظامی مشترک پایان خواهد یافت.

با این حال این مقامات آمریکایی به همپیمانان سنی‌شان گفتند که قصد ارائه یک قرارداد دفاعی را ندارد چون این مسئله با موانع بزرگی در کنگره مواجه خواهد شد.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: سعودی‌ها همچنین نگرانند که حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا درخصوص برنامه هسته‌ای ایران که لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه کشوررا در پی خواهد داشت می‌تواند منجر به افزایش نفوذ ایران در منطقه شود و از طرف دیگر بهبود روابط تهران و واشنگتن را در پی داشته باشد.

اما علیرغم مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته‌ای این موضوع برای اوباما بسیار اهمیت دارد که به کنگره آمریکا نشان دهد توافق با ایران با حمایت گسترده منطقه‌ای شامل پشتیبانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که از عربستان ، کویت، قطر،‌بحرین، امارات متحده عربی و عمان تشکیل شده مواجه است.

پادشاه عربستان ماه گذشته پس از آنکه ایران و گروه 1+5 به یک چارچوب برای حصول توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کردند حمایت خود را از این توافق اعلام اما تاکید کرد هر توافقی باید محکم و قابل راستی‌آزمایی باشد و همسایگان تهران در منطقه را تهدید نکند.

انتهای پیام

کد N820493

وبگردی