آفتاب

غرب تعهد دولت مقدونیه به دموکراسی را زیرسوال برد

غرب تعهد دولت مقدونیه به دموکراسی را زیرسوال برد

قدرت‌های غربی به خاطر ناکامی دولت مقدونیه در خصوص رسیدگی به اتهامات سوءاستفاده از قدرت تعهد این کشور به دموکراسی و ارزش‌های اروپا را زیرسوال برده و به دنبال یک هفته درگیری‌های خونین فشارها بر رهبر مقدونیه را افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این انتقاد قاطعانه غیرمعمول به دنبال ماه‌ها افشاگری‌های اپوزیسیون درباره مکالمات ضبط شده نیکولا گروئفسکی، رهبر مقدونیه و متحدان نزدیکش صورت گرفت و غرب می‌گوید این مساله باعث ایجاد سوالات جدی درباره دموکراسی در مقدونیه شده است.

غرب انجام یک تحقیقات کامل درباره آنچه که در مقدونیه رخ داده را خواستار شده است و سفرای آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز روز دوشنبه با گروئفسکی دیدار کردند.

جس بیلی، سفیر آمریکا در بیانیه‌ای گفت، این نمایندگان از ناکامی مقدونیه در رسیدگی به اتهامات مربوط به تخلفات دولت که در پی افشاگری‌های زوران زائف، رهبر اپوزیسیون مطرح شده، انتقاد کردند.

آنها گفتند: ادامه این دست رو دست گذاشتن‌ها باعث ایجاد ظن جدی به تعهد دولت مقدونیه به اصول و قوانین دموکراتیک و ارزش‌های جامعه یورو آتلانتیک می‌شود. عدم انجام واکنش صریح و آشکار پیشرفت مقدونیه درخصوص عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو را متزلزل خواهد کرد.

الحاق مقدونیه به ناتو و اتحادیه اروپا در حال حاضر به دنبال مناقشات طولانی‌مدت با یونان درخصوص اسم این کشور مسدود شده است.

زائف می‌گوید: تعدادی نوار ضبط شده غیرقانونی از سوی جاسوسان به دست وی رسیده که درخصوص تخلفات دولت است.

تاکنون این نوارها کنترل دولت بر خبرنگاران و قضات، انتصاب احزاب سیاسی در مشاغل دولتی و تقلب انتخاباتی را فاش می‌کند.

دولت می‌گوید، این نوارها توسط جاسوس‌های خارجی ضبط شده و تمامی محتوای آنها را رد می‌کند.

زائف به تلاش برای سرنگونی دولت متهم شده است.

وی خواستار برگزاری راهپیمایی گسترده در 17 مه سال جاری میلادی (27 اردیبهشت) برای برکناری گروئفسکی شده است.

انتهای پیام

کد N820404

وبگردی