آفتاب

سازمان‌های بین‌المللی بمباران هوایی شدید علیه صعده یمن را محکوم کردند

سازمان‌های بین‌المللی بمباران هوایی شدید علیه صعده یمن را محکوم کردند

17 سازمان بین‌المللی حامی حقوق بشر مستقر در یمن، بمباران سنگین هوایی عربستان در استان صعده را محکوم کرده و آتش بس فوری و دائمی را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سبأ. نت یمن، سازمان‌های حقوق بشر مستقر در یمن، از طرف‌های درگیر خواستند، فوراً آتش‌بس اعلام کنند.

این سازمان‌ها آتش‌بس را تنها راه برای توقف رنج میلیون‌ها یمنی بی‌گناه و لغو محاصره این سازمان‌ها و امکان تامین نیازهای اولیه آنان از جمله سوخت در راستای کمک به وضعیت وخیم انسانی در یمن دانستند.

ادواردو سنتاگو، مدیر دفتر سازمان جهانی حمایت از کودکان در یمن نیز تاکید کرد که بمباران بی‌هدف شهر صعده پس از انتشار بیانیه‌هایی مبنی بر دستور خروج شهروندان از شهر موجب ترس و نگرانی مردم شده است و در ضمن این بمباران نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است.

سنتاگو افزود: هشدار به شهروندان، نیروهای ائتلاف را از انجام مسوولیت خود در حمایت از شهروندان، تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌های دولتی معاف نمی‌کند به ویژه که مدت‌زمانی تعیین شده برای خروج شهروندان یمنی که از نبود و یا کمبود شدید فرآورده‌های نفتی در رنج هستند، کافی نبود و در واقع خروج شهروندان بی‌دفاع در مدت‌زمانی تعیین شده نه‌تنها دشوار بلکه ناممکن بود.

هانیبال ابورکو، مدیر شورای پناهندگان نروژ در یمن نیز گفت: ما نگران هستیم که بمباران سنگین و مستمر استان صعده هیچ تاثیری در تشویق طرف‌های درگیر به پایبندی به آتش‌بس نداشته باشد.

ابورکو تاکید کرد: مدت محدود آتش‌بس پنج روزه و توقف بمباران هوایی هرگز تغییر بزرگی در زندگی میلیون‌ها یمنی ایجاد نخواهد کرد چراکه حجم و مقدار کمک‌ها و نیازهای اولیه شهروندان بسیار زیاد و رو به فزونی است.

مدیر سازمان حمایت از پناهندگان یمن نیز تاکید کرد: برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن به شدت به توقف عملیات جنگی نیاز داریم.

وی در ادامه همه مسوولان مربوطه را به تلاش جدی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی پایدار و دائمی برای این مشکل دعوت کرد.

انتهای پیام

کد N820261

وبگردی