آفتاب
جهانگیری:

پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به یک کشور صنعتی را داریم

پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به یک کشور صنعتی را داریم

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که ما کشوری نیازمند توسعه هستیم، گفت: ایران پتانسیل و استعداد کافی برای تبدیل شدن به یک کشور صنعتی را دارد؛ چنانچه وقتی ما در دهه چهل صنعتی شدن را آغاز کردیم خیلی از کشورها نمی‌دانستند صنعت به چه معناست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه شرکت الیاف گستر یزد و خطوط تولید رادیاتور پانلی ایساتیس، گفت: خوشخبتانه بخش خصوصی کشور هم در مقطع فعلی متوجه مسئولیت خود است و هم در مسئولیت ملی احساس می‌کند دست به کارهای خوبی بر اساس نیازهای کشور بزند.

وی با مثبت ارزیابی کردن فعالیت خطوط تولید رادیاتور پانلی ایساتیس، تصریح کرد: در این مجموعه که مدیر و پرسنلی جوان دارد 800 نفر مشغول به کار هستند و نکته جالبی که گفته شد این است که این مجموعه از لحاظ کیفیت با ایتالیا و از لحاظ قیمت با چین رقابت می‌کند.

جهانگیری با اشاره به اهمیت واحد الیاف گستر یزد، گفت: پتروشیمی یکی از صنایع عمده ایران است و ما با گاز و نفتی که در اختیار داریم می‌توانیم به قطب پتروشیمی تبدیل شویم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: طرح‌های خوبی برای پتروشیمی پیش‌بینی شده ولی ما به دلیل محدودیت‌هایی که داریم این طرح‌های بلندپروازانه را فعلاً اعلام نمی‌کنیم ولی جلسات بسیار خوبی در این‌باره داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: محصولات مختلفی از پتروشیمی ایجاد می‌شود که گاهی ما این محصولات را به خارج صادر می‌کنیم و آنها با کار کردن بر روی این محصولات کالا تولید می‌کنند و آن را به قیمت گزافی به خودمان می‌فروشند. لذا باید تا جایی که ممکن است بر ارزش افزوده این محصولات بیافزاییم.

جهانگیری گفت: خوشبختانه در شرایطی که خیلی‌ها از رکود می‌نالند، هر دو واحدی که امروز از آنها بازدید کردیم ، در سه شیفت کار می‌کنند. هرچند ما از این واحدها کم نداریم.

وی با بیان این‌که ما کشوری نیازمند توسعه هستیم، گفت: ایران پتانسیل و استعداد کافی برای تبدیل شدن به یک کشور صنعتی را دارد. چنانچه وقتی ما در دهه چهل صنعتی شدن را آغاز کردیم خیلی از کشورها نمی‌دانستند صنعت به چه معناست.

جهانگیری با تأکید بر این‌که ایران قادر است بدون نفت توسعه خود را پیگیری کند، تاکید کرد: ما باید به دنبال این برویم که استفاده از کالای ساخت داخل یک ارزش باشد.

وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت پرهیز از استفاده از کالای خارجی، گفت: رسانه‌ها باید روی این موضوع کار کنند که خرید کالای خارجی به معنای بیکار شدن جوان ایرانی است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم صنعتی شویم چاره‌ای نداریم که در زنجیره تولید دنیا وارد شویم و برای شرکت‌های معتبر دنیا قطعه تولید کنیم.

جهانگیری با بیان این‌که در سال 94 اولویتی بالاتر از رونق اقتصاد، تولید و صدور کالا و خدمات نداریم، یادآورشدد: دولت مکلف است موانع بخش خصوصی برای صادرات را برطرف کند و امسال از هیچ مسئول دولتی پذیرفته نیست که بتواند کاری برای رفع موانع انجام دهد ولی این کار را نکند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: البته منابع برای رفع موانع تولید پیش بینی شده و خواسته شده که به تولیدکنندگان وام با نرخ‌های پایین بدهند.

وی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی، اظهار کرد: پذیرفته نیست که بانکی از این امر تخلف کند و بانک‌ها حتماً همراهی خواهند کردتا در آینده مجدداً نرخ سود بانکی کاهش یابد.

وی افزود: امیدواریم در سال جاری از فاینانس خارجی بیشتری برای گشایش اعتبار استفاده کنیم و تحرک جدی در بخش‌های صنعتی کشور ایجاد شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: از بخش خصوصی انتظار و خواهش داریم که هماهنگ با دولت برای ایجاد رونق اقتصادی فعالیت کنند.

وی با بیان این‌که دولت و مجلس برای رونق اقتصادی عزم جدی دارند، گفت: خوشبختانه لایحه رفع موانع تولید نهایی شده ولی هنوز به دست ما نرسیده است.

وی تاکید کرد: وقتی این لایحه به دست ما رسید آقای نعمت‌زاده توضیح خواهد داد که این لایحه چه تسهیلات جدیدی برای تولیدکنندگان خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N820159

وبگردی