آفتاب
/تحلیل/

رسانه‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس؛ نوکران خانه‌زاد

رسانه‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس؛ نوکران خانه‌زاد

جنگ‌های کنونی در منطقه جنگ برداشت‌هاست یعنی در میادین مختلف واقعیت‌های جنگ یک چیز است و در فضای اطلاع رسانی و خبر توصیف دیگری از شرایط جنگ به مخاطب القا می‌شود. قدرت تحریف و بازی با حوادث یک جنگ - از دلایل، توجیهات، روند، انگیزه‌ها و نتایج آن - فاکتور اصلی تعیین کننده عناصر قوت در یک جنگ یعنی همان انگیزه سیاسی از آن جنگ است. گاها قدرت ایجاد برداشت‌ها به اندازه شکست در جنگ و القای آن به مردم می‌رسد. واقعیت آن است که تنها چیزی که مردم آن را باور می‌کنند تولید اجتماعی عملیات تحریف افکار، احساسات و ارزش‌ها در داخل یک جامعه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری العهد لبنان در تحلیلی تحت عنوان "رسانه‌های مورد حمایت مالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، نوکران خانه‌زاد هستند" نوشت: گر چه ما به واقعیات عینی اعتقاد داریم اما مسائل ساختگی و جعلی و وهم برانگیز همان چیزی است که بر رفتار مردم جامعه تاثیر می‌گذارد. بنابراین هر حادثه‌ای باید به صورت عینی و براساس اصول و قواعد علمی تحلیل شده و سپس این حادثه از آن جهت که چه برداشتی از آن می‌کنند، نیز بررسی شود. در واقع باید بررسی شود که مردم از این اتفاق چه برداشتی می‌کنند. به همین دلیل هم می‌بینیم در مورد جنگ‌ها و درگیری‌های فعلی منطقه اصطلاحاتی چون "جنگ تفکرات"، "جذب ذهن‌ها و قلب‌ها"، "جنگ نرم" و دیگر تعابیر به کار می‌رود.

شبکه العربیه عربستان

تحریف برداشت‌ها در رسانه‌ها نیازمند سازمان‌های رسانه‌ای قدرتمند برای تولید "چهارچوب‌های خبری" فرسوده براساس ویژگی‌های گروه مخاطب مورد نظر است. امپراتوری‌های رسانه‌ای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نقش بزرگ و مهمی در اطلاع‌رسانی به مردم منطقه دارند. این رسانه‌ها نه تنها در بازی با اخبار و گمراه سازی مخاطبان بلکه در ارائه گزارش و تفسیر مذهبی-نژادپرستانه از درگیری‌های منطقه با هدف مقابله با فعالیت‌های رسانه‌های محور مقاومت که تلاش می‌کنند تفسیری سیاسی - استراتژیک از این درگیری‌ها ارائه دهند، نقش بزرگی ایفا می‌کنند. رسانه‌های مورد حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس اصرار دارند که به مخاطبان خود القا کنند حوادث جاری منطقه، در واقع درگیری میان قدرت‌های اشغالگر و سلطه جو با قدرتی است که برای استقلال ملی و مشارکت سیاسی خود تلاش می‌کند.

رسانه‌های مورد حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با حجم بالای منابع مالی خود شناخته می‌شوند که این در تاریخ بی‌سابقه است. این ویژگی‌ به این رسانه‌ها فرصت ایجاد ارتشی از مزدوران رسانه‌ای و فرهنگی می‌دهد. ارتشی به تمام معنا که دارای تشکیلات، رتبه‌بندی و ماموریت‌های ویژه خود است. قالب رسانه‌ای این امپراتوری بر تکرار همیشگی برای گروه خاصی از مخاطبان با تکیه بر تحریک احساسات، ترس، تهدید هویت، و تحریف دشمن (به عنوان مثال طرح گسترش تشیع) استوار است. البته این سبک بیان با توجه به گروه مخاطب مورد نظر قابل تغییر است. گاهی مشاهده می‌شود که تحلیل‌گران، اندیشمندان، اهالی رسانه، روزنامه نگاران، خبرنگاران و حتی طنز نویسان یک رسانه برای القای یک تفکر تلاش می‌کنند اما با موضوعات و روش‌های مختلف.

به عنوان مثال عملکرد این رسانه‌ها را در مورد جنگ یمن بررسی می‌کنیم؛ این رسانه‌ها حمله متجاوزانه عربستان به یمن را اینگونه توصیف می‌کنند: "جنگی علیه طرح سلطه ایران و هم‌پیمانانش از شبه نظامیان شیعیان حوثی برای دفاع از دولت مشروع یمن". در واقع تنها واقعیتی که در این تیتر وجود دارد همان کلمه "جنگ" است و نه چیز دیگر؛ در حالی که واقعیت این است که جنگ یمن، جنگ عربستان برای سلطه دوباره بر این کشور است که در صورت عدم تحقق این هدف، آن را تخریب می‌کند تا جز با خواست خود قدرت نیابد.

حال برخی از این رسانه‌ها در ادامه این سیاست اینگونه می‌نویسند که جنگ عربستان در پاسخ به درخواست منصور هادی، رئیس جمهور فراری و برده ملک سلمان صورت گرفته است و این بدان معناست که عربستان و هم‌پیمانانش تحت فرمان هادی هستند.

در جریان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006 همین رسانه‌ها در روزهای اوج کشتار اسرائیل این تفکر را ترویج می‌دادند که حزب‌الله مسئول جنگ است و حزب‌الله را شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران توصیف می‌کردند امروز نیز این رسانه‌ها منصور هادی و همراهان وی را که از دولت استعفا کردند و در کنار عربستان علیه مردم کشور خود می‌جنگند، "مقاومت مردمی" می‌خوانند.

همچنین این رسانه‌ها که در سال‌های گذشته دولت اسد را به حمایت از جبهه النصره متهم می‌کردند، جمال خاشقجی یکی از برجسته‌ترین چهره رسانه‌ای خود را به عنوان یکی از نیروهای میانه رو به برنامه "العلماء" دعوت کرده تا به این ترتیب به ادعای خود وی را به میانه روی و اعتدالی که مدنظر شان است سوق دهد.

در حالی که این رسانه‌ها تلاش می‌کنند بگویند آنچه در عراق رخ داد توطئه‌ای ایرانی - آمریکایی برای سرنگونی صدام بود این سوال مطرح می‌شود که آیا تانک‌های آمریکایی از ایران وارد خاک عراق شدند یا از قطر و عربستان؟

بلال الحسن نویسنده کتاب "فرهنگ تسلیم" پس از مطالعه تحلیلی در مورد جمعی از چهره‌های برجسته این رسانه‌ها، نقش این گروه را در استمرار بخشیدن به کنترل آمریکا بر منطقه از راه تخریب فرهنگ کشورهای عربی بسیار مهم دانست.

انتهای پیام

کد N819935

وبگردی