آفتاب

بیانیه مشترک 6 کشور غربی در حمایت از لیبی

بیانیه مشترک 6 کشور غربی در حمایت از لیبی

در حالی که طرف‌های درگیر در لیبی از ماه‌ها قبل با نظارت سازمان ملل مذاکراتی را برای دستیابی به توافق نهایی بر سر تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کرده‌اند آمریکا و پنج کشور اروپایی مجددا بر تعهد خود به حفظ استقلال و وحدت لیبی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری العربیه، کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در بیانیه‌ای مشترک بار دیگر تاکید کردند که چالش‌های پیش روی لیبی تنها با تشکیل دولتی متحد که اداره امور را به دست بگیرد و از فعالیت‌های نهادهای مستقل این کشور حمایت کند قابل حل است.

این شش کشور در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به تلاش‌های هر یک از طرف‌های درگیر برای کسب منافع خصی و حزبی و تعطیلی نهادهای اقتصادی و مالی که متعلق به همه مردم لیبی است، تاکید کردند از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت و اتحاد ملی لیبی به شدت حمایت می‌کنند و تضمین کردند که منابع اقتصادی و مالی این کشور در راستای منافع همه مردم لیبی مورد استفاده قرار گیرد.

این شش کشور در بیانیه مشترک خود نسبت به تروریست‌هایی که از درگیری‌های داخلی لیبی به نفع خود سوء استفاده کرده و ثروت‌های ملی این کشور را در راستای طرح فرامرزی خود به کار می‌گیرند، هشدار دادند.

لیبی از تابستان سال گذشته شاهد درگیری‌های مسلحانه است.

بیانیه مشترک تنها چند ساعت پس از سخنان فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شورای امنیت منتشر شد.

موگرینی در این سخنرانی با اشاره به حادثه غرق شدن صدها مهاجر غیرقانونی که از سواحل شمال آفریقا به ویژه لیبی قصد داشتند وارد اروپا شوند و در این مسیر جان خود را از دست دادند، از جامعه جهانی خواست از تلاش‌های این اتحادیه برای ممانعت از این مهاجرت‌های غیرقانونی حمایت کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود تاکید کرد نجات جان این مهاجران اولویت این تلاش‌هاست.

لیبی یکی از مهمترین نقاطی است که مهاجران غیرقانونی از آن تلاش می‌کنند با عبور از دریای مدیترانه که بسیار خطرناک است خود را به اروپا برسانند.

در بیانیه مشترک این شش کشور که عصر روز دوشنبه منتشر شد، وزیر خارجه انگلیس با هشدار نسبت به سوء استفاده از ثروت‌های ملی لیبی تاکید کرد نباید به گروه‌های تروریستی فرصت حضور در لیبی داده شود.

وی در ادامه بر حمایت خود از دولت لیبی و تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی دائمی تاکید کرد.

وزیر خارجه انگلیس اظهار داشت: چالش‌های لیبی باتشکیل دولتی مقتدر که نظارت بر نهادهای مستقل و ثروت‌های ملی را برعهده داشته باشد و آنها را برای مردماین کشور حفظ کند، قابل حل است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفتی که در روند سیاسی لیبی با نظارت سازمان ملل حاصل شده، از تلاش‌ها برای سوء استفاده از منابع و ثروت‌های ملی این کشور برای اهدافی کوچک ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

کد N819926

وبگردی