آفتاب
عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن

وهابیت، منبع الهام‌بخش گروه‌های تروریستی تکفیری است

وهابیت، منبع الهام‌بخش گروه‌های تروریستی تکفیری است

یک عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: اندیشه وهابیت، منبع الهام‌بخش گروه‌های تروریستی تکفیری است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمد البخیتی در تشریح نقش عربستان سعودی در حوادث تروریستی خون‌بار منطقه اظهار کرد: نظام حاکم بر عربستان که حاصل پیوند میان خاندان حاکم و مکتب وهابیت است، عامل انتشار تروریسم در جهان اسلام است؛ به‌گونه‌ای‌که این رژیم تفسیری منحرف از دین براساس آموزه‌های وهابیت درباری ارائه می‌کند که در آن حاکمِ ظالم تقدیس می‌شود و همه خطاهای او توجیه می‌گردد، وهابیت جهادی نیز علیه حاکم طغیان می‌کند، جامعه را تکفیر و خون بی‌گناهان را در مساجد و بازارها و خانه‌ها بر زمین می‌ریزد. براساس این دیدگاه منحرف، دین از مفاهیم مبتنی بر فطرت انسانی خارج و به ابزاری برای توجیه کردارها و اقدامات حاکم ظالم و قتل مردم تبدیل می‌شود. رژیم سعودی از وهابیتِ درباری برای تثبیت حاکمیت خود در داخل و از وهابیت جهادی برای مواجهه با دشمنان خود در خارج بهره می‌برد؛ لذا هنگامی‌که القاعده و داعش در مواجهه با انقلاب مردم یمن شکست خورد، عربستان جنگ خود علیه یمن را اعلام کرد تا اقدام یمنی‌ها تبدیل به الگویی برای دیگر ملت‌های اسلامی نشود.

وی با اشاره به «ریشه‌داشتن گروه‌های تروریستی تکفیری در وهابیت» افزود: وهابیت از دامان منطقه نجد عربستان و از زیر پرچم محمدبن‌عبدالوهاب خارج شد و در کشورهای اسلامی انتشار یافت و پیامبر اکرم(ص) نیز با توصیف منطقه نجد به شاخ شیطان نسبت به فتنه وهابیت هشدار داده بودند.

وی با اشاره به این‌که «جهان اسلام تاکنون فتنه‌ای با این حجم را شاهد نبوده است» گفت: جهان اسلام باید حجم این وقایع را بشناسد تا در برابر وهابیت که منبع الهام‌بخش گروه‌های تروریستی تکفیری است موضع روشنی داشته باشد.

سخنگوی سابق جنبش انصارالله در تشریح نقش وهابیت در جنایات رژیم سعودی با «یکی‌دانستن ریشه‌های عقیدتی و فکری گروه‌های تکفیری» گفت: علی‌رغم تعدد گروه‌های تروریستی و اختلاف آن‌ها، به‌طوری‌که باعث درگیری‌های گاه‌و‌بیگاه میان آنان می‌شود؛ اما مرجعیت فکری همه آن‌ها یکی و آن هم وهابیت است و تاکنون شنیده نشده است که یک شافعی، حنفی، حنبلی، مالکی، شیعی یا اسماعیلی خود را در میان جمع مسلمانان منفجر کرده باشد. پشتیبانی مالی این گروه‌ها اغلب توسط عربستان و پس از آن به وسیله دیگر کشورهای خلیج فارس انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمک‌ها و اقدامات سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق‌بشر به مردم ستمدیده یمن گفت: متأسفانه واکنش آن‌ها متناسب با حجم تجاوز و در سطح جنایت‌های صورت‌گرفته نبوده است.

وی درباره همسویی تروریسم وهابی با نگاه دوگانه غربی‌ها به تروریسم در هدف‌قراردادن ملت‌های منطقه و جریان مقاومت گفت: ایالات متحده آمریکا هم وهابیت درباری و هم وهابیت جهادی را زیرکانه برای منافع خود به‌کار گماشته است. وهابیت درباری از حکومت‌های وابسته به غرب و مزدور حمایت می‌کند و همه‌چیز از جمله کمک‌طلبیدن از نیروهای نظامی بیگانه را توجیه می‌کند و شما این موضوع را در عربستان مشاهده می‌کنید. وهابیت جهادی نیز نقش مواجهه نظامی با دشمنان آمریکا در سوریه، لبنان، ایران، یمن و سابقا افغانستان را بر عهده دارد.

البخیتی افزود: درست است که این گروه‌های افراطی تهدیدی برای امنیت شهروندان غربی هستند؛ اما از طریق تخریب جوامع مسلمان از درون و تخریب چهره اسلام، به استراتژی غرب در مواجهه با دشمنان خود و تضعیف جهان اسلام کمک می‌کنند. این گروه‌ها بهانه را به غرب برای دخالت در بسیاری از کشورهای اسلامی می‌دهند. به این شکل غرب بدون تحمل هیچ هزینه مادی، از طریق اشاعه فتنه میان مسلمانان، موازنه قوا را به سود خود تضمین خواهد کرد.

وی درباره دلایل هیاهو و هجمه چند سال اخیر علیه جبهه مقاومت گفت: از دیدگاه غرب خط مقاومت که همان ایران، سوریه، حزب‌الله، انقلابیون یمن و مقاومت فلسطین است، تهدیدی راهبردی برای آن به شمار می‌رود؛ زیرا در حال حرکت در مسیر تغییر موازین قدرت و به‌دنبال پایان‌دادن به هژمونی غرب بر جهان اسلام است؛ لذا غرب می‌کوشد تا با کمترین هزینه ممکن، این مأموریت را به حکومت‌های وابسته و جریان‌های افراطی بسپارد. انجام این مأموریت نیز جز با ازبین‌بردن آگاهی شهروندان عرب از طریق ناکارآمدکردن توانایی آن‌ها در تشخیص دشمنان حقیقی امکان‌پذیر نخواهد بود. متأسفانه موج‌سازی رسانه‌ای علیه جبهه مقاومت در تخریب قدرت تشخیص برخی از شهروندان عرب مؤثر بوده است به‌گونه‌ای‌که مقاومت را دشمن و آمریکا و اسرائیل را دوست می‌پندارند.

عضو کادر مرکزی رهبری جنبش انصارالله یمن درباره موضع این جنبش در تمایز قائل‌شدن میان گروه‌های تروریستی و گروه‌های مقاومت به‌ویژه در پرتو تعامل دوگانه غرب با این پدیده و تروریست‌نامیدن گروه‌های هوادار استقلال و مخالف سلطه غرب گفت: رفتار آمریکایی‌ها با گروه‌های تروریستی‌وهابی را می‌توان با تعامل شکارچی‌ها با مارهای سمی خود مقایسه کرد، این شکارچی‌ها مارهای سمی را پرورش می‌دهند تا شبانه آن‌ها را به خانه‌های مردم بیندازند و صبح در مقابل دریافت مزد آن مارها را شکار کنند. همان‌گونه که این شکارچی‌ها تلاش می‌کنند تا بر تعداد مارهای سمی خود بیفزایند، آمریکا نیز می‌کوشد تا تعداد زیادی افراط‌گرا و تندرو تربیت کند و بدون هیچ‌گونه شفقتی به کشورهای اسلامی یورش ببرد و آن تروریست‌ها را به قتل برساند. از این رو گروه‌های تروریستی ساخته دست آمریکا هستند و همین برای تفکیک آن‌ها از گروه‌های مقاومت اسلامی و عربی کفایت می‌کند. از آن‌جا که بسیاری از گروه‌های مقاومت ارزش‌های معنوی و اخلاقی اسلامی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند همین مسأله باعث شده تا از نظر برخی، این گروه‌ها نیز شبیه مجموعه‌های تروریستی تکفیری به نظر بیایند.

وی با تشکر از برگزارکنندگان دومین کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور گفت: تروریسم تکفیری تبدیل به خطر و تهدیدی علیه همه امت اسلام شده است؛ در نتیجه نیاز مبرمی برای همسوکردن تلاش‌ها برای مبارزه با این چالش و تهدید داریم. اهتمام برگزارکنندگان این کنگره به انعقاد آن نشان از درک آنان از تهدیدات و خطرآفرینی‌های پدیده تروریسم و تلاش برای بزرگداشت شهیدانی است که در نتیجه اعمال تروریستی به شهادت رسیدند، می‌باشد. نگاه روشن و واقعی به مسائل برای رویارویی با این تهدید شرط مهم موفقیت این کنگره است.

انتهای پیام

کد N819886

وبگردی