آفتاب
به بهانه بررسی حقوق بشر آمریکا در سازمان ملل

نجفی‌توانا: سازمان ملل به دنیا بفهماند مدعیان حقوق بشر اولین ناقضین آن هستند

نجفی‌توانا: سازمان ملل به دنیا بفهماند مدعیان حقوق بشر اولین ناقضین آن هستند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: اقدام سازمان ملل در زمینه بررسی سابقه حقوق بشر آمریکا می‌تواند گام خوبی برای مبارزه با نقض حقوق بشر در سراسر جهان باشد تا به دنیا بفهماند آن‌ها که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند خود اولین ناقضین این حقوق به شمار می‌روند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: اقدام سازمان ملل در زمینه بررسی سابقه حقوق بشر آمریکا می‌تواند گام خوبی برای مبارزه با نقض حقوق بشر در سراسر جهان باشد تا به دنیا بفهماند آن‌ها که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند خود اولین ناقضین این حقوق به شمار می‌روند.

علی نجفی توانا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ مفاهیم حقوق بشر در ادبیات حقوقی، سیاسی و اجتماعی در مواردی به علت همپوشانی با حقوق شهروندی، حقوق اساسی، فطری و طبیعی بشر در زمان و مکان و متاثر از پارامترهای مختلف، متفاوت جلوه می‌کند.

وی افزود: اصولا حقوق بشر در بعد نظری همیشه سرلوحه مناظرات سیاسی و خواسته‌های حاکمیت‌ها و بهانه‌ای برای اقدامات و توجیه تدابیر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

این وکیل دادگستری گفت: شاید در یک کلام بتوان گفت به طور اصولی و در عمل هیچ کشوری از لحاظ رفتار حاکمیت در تطبیق با اصول حقوق بشری مصون از انتقاد نیست، هرچند هیچ حاکمیتی خود را از این حیث قابل نقد نداند.

نجفی‌توانا بیان کرد: متاسفانه در قضاوت‌های حقوق بشری و حقوق شهروندی، مطامع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دینی همیشه حاکمیت داشته و دارد یا حداقل می‌توان گفت تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود را در فرایند ارزیابی حکومت‌ها نسبت به یک حکومت دیگر و مجامع بین المللی نسبت به حکومت‌ها به جا می‌گذارد.

وی ادامه داد:‌ بنابراین در مقام ارزیابی انطباق عملکرد حاکمیت‌های حقوق بشری باید گفت اکثر کشورها به نوعی بخش جزئی یا بخش مهمی از ارزش‌های حقوق بشری را نادیده می‌انگارند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: این نقض عهد گاهی ناشی از برداشت حاکمیت ها از مفهوم حقوق بشر است اما در مواردی این اقدام به صورت آگاهانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آن چه مسلم است این است که اسناد بین المللی متضمن نکات و مفاهیمی است که اکثر حقوق دانان، سیاستمداران و حکومت‌ها آن را قبول کرده و به اجرای آن متعهد می‌باشند، ولی بررسی و تحقیق در خصوص رویکرد عملی حکومت‌ها متاسفانه نشان می‌دهد که به این عهد و پیمان‌ها وفاداری چندانی وجود ندارد. هرچند حاکمیت کشورها به ظاهر خود را مدافع حقوق شهروندی دانسته و در این مسیر هزینه صرف می‌کنند و مدعی حفظ حقوق بشر نه تنها در کشور خود بلکه در سایر کشورها هستند.

نجفی توانا گفت:‌ در این مورد می توان به عملکرد بسیاری از کشورها در طول تاریخ از جمله شوروی سابق،‌ آلمان نازی و حکومت‌های جدید نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی توجه کرد که در آن‌ها شاهد چنین تعرض آشکار و هدفمندی به گستره حقوق بشری و شهروندی هستیم.

وی اظهار کرد: در واقع نمی‌توان سهم آمریکا را در نقض حقوق بشر نسبت به بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهایی که متصف به نقض حقوق بشر هستند و بارها مورد محکومیت مجامع بین المللی قرار گرفته اند کمتر دانست و حتی می‌توان گفت در مواردی این نقش پر اهمیت‌تر است؛ زیرا ارزش‌شکنی از کسی که ادعا می‌کند حافظ ارزشی است مستوجب نقد و واکنش اجتماعی و سیاسی جهانی شدیدتری است.

نجفی‌توانا معتقد است که مطالعه عملکرد دولت‌های جهان به‌ویژه در کشورهای آمریکایی و اروپایی در تضییع و محدود کردن گستره جرایم سیاسی و خروج بسیاری از جرایمی که جنبه سیاسی دارد به اعتبار اینکه این جرایم جنبه تروریستی یا خشونت دارند و همچنین برخورد با مهاجرین غیرقانونی، اقلیت‌ها و نگاه ایدئولوژیکی به سایر کشورها از بعد سیاسی و دینی نشانگر این است که ما بر اساس دیدگاه‌ها و اصول و نظریات ملی و فردی و در مقام تغلیب دیدگاه‌های خود نسبت به سایر جوامع برداشت متفاوتی از حقوق بشر داریم؛ برداشتی که می توان آن را مصادره به مطلوب دانست.

رییس کانون وکلای مرکز اظهار کرد:‌ عملکرد آمریکا در جنگ ویتنام، در خاورمیانه، در حمایت از اسرائیل و در حمایت از حکومت‌های دیکتاتور در آمریکای جنوبی، سرنگونی حکومت ملی دکتر محمد مصدق و بسیاری از حکومت‌ها در جهان نشانه آشکار نقض اساسی حقوق بشر است.

وی ادامه داد:‌ برخورد با زندانیان گوانتانامو و ابوغریب به بدترین وجه که شاید در قرون وسطی بتوان مشابه آن را به خاطر آورد، شنود غیرقانونی مکالمات شهروندان آمریکایی، حمایت از کشتار مردم بی‌گناه در یمن و غزه - بدون این‌که قصد طرفداری از این جناح یا آن جناح را داشته باشیم و صرفا در چارچوب اصول حقوق بشری- و همچنین مجازات کودکان زیر 18 سال برخلاف صراحت اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاقین حقوق مدنی سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک و حتی برخلاف مفاد صریح قوانین اساسی کشور آمریکا است.

نجفی توانا با بیان اینکه تمامی این اقدامات به بهانه حفظ و حراست از امنیت ملی آمریکا صورت می‌پذیرد گفت: متاسفانه حاکمیت‌ها به بهانه حفظ حقوق بشر، حقوق بشر را منکوب و لگدمال می‌کنند. البته میزان و اهمیت این نقض در کشورهای مختلف در زمان و مکان‌های مختلف متفاوت است؛ بنابراین جای تعجب دارد کشورهایی که در ظاهر و با شعار خود را حامی حقوق بشر می‌دانند، این چنین آشکارا حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند.

وی گفت: ما بر این اعتقادیم که حکومت‌ها نباید برای منافع و مطامع ملی اقدامات غیرقانونی خود را در نقض حقوق بشر مباح و مجاز تلقی کنند، اما با تاثیرپذیری از نگاه سیاسی با زیر ذره بین گذاشتن اقدامات سایر حکومت‌ها در این زمینه خود را به جای منتقد قرار داده و با فراموش کردن اقدامات خود صرفا اقدامات نقض کننده حقوق بشر از سوی کشورهای دیگر را گوشزد کنند.

نجفی توانا افزود: این امر بدین معنا نیست که ما حق انتقاد از خود را نسبت به حکومت‌های دیگر و حتی حکومت خود سلب کنیم. ما حق داشته و داریم که هر جا در تطبیق اقدامات با موازین حقوق بشری و شهروندی عمل خلاف قانون مشاهده کنیم با استدلال و منطق این اقدام خلاف را برای حفظ ارزش‌های اجتماعی و سیاسی مورد نقد قرار دهیم، اما نقد عملکرد دیگران بی توجه به اقدامات خود نوعی خودخواهی سیاسی و خودباوری و خودمحوری غیراصولی و مکارانه است.

رییس کانون وکلای مرکز گفت: بنابراین اقدام سازمان ملل در زمینه بررسی سابقه حقوق بشر آمریکا می‌تواند گام خوبی برای مبارزه با نقض حقوق بشر در سراسر جهان باشد تا به دنیا بفهماند آن‌ها که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند خود اولین ناقضین این حقوق به شمار می‌روند.

وی گفت:‌ اگر اقدامات سازمان ملل تحت تاثیر نگاه‌های اثرگذار زورمدارانه حکومت آمریکا یا سایر کشورها قرار نداشته باشد و تصمیمات بی طرفانه اتخاذ کند می تواند نوعی ابتکار در مبارزه با نقض حقوق بشر در کشورهایی باشد که تاکنون خود را مصون از انتقاد تلقی می‌کنند و هر اقدامی را با بهانه حفظ امنیت ملی و منافع خارجی آمریکا مباح می‌دانستند، ولی در برخورد با کشورهای دیگر با تبلیغ وسیع، نقض حقوق بشر را به رخ جهانیان می‌کشیدند تا اقدامات غیرقانونی آن‌ها در سایه این ادعا مخفی بماند.

انتهای پیام

کد N819789

وبگردی