آفتاب

سران کشورهای عربی غائبان دیدار با اوباما/ملک سلمان «خیریه» می زند

سران کشورهای عربی غائبان دیدار با اوباما/ملک سلمان «خیریه» می زند

نشست رئیس جمهوری آمریکا با مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حالی شب سه شنبه برگزار می شود که تنها دو کشور قطر و کویت در سطح عالی ترین مقام سیاسی در آن حضور می یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ملک سلمان» پادشاه عربستان غایب بزرگ دیدار «باراک اوباما» با سران کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس لقب گرفته است. سفارت عربستان سعودی در واشنگتن به تازگی اعلام کرده پادشاه این کشور در دیدار مذکور که قرار است شب سه شنبه در کمپ دیوید انجام گیرد، حضور نمی یابد.

به گفته مقامات آمریکایی دلیل اصلی این گردهمایی نادر در آمریکا، تلاش اوباما برای اطمینان دادن به همسایگان جنوبی ایران در مورد توافق هسته ای احتمالی بین ایران وکشورهای 1+5 است. همچنین بحران یمن و جنگی که به سرکردگی عربستان علیه این کشور به راه افتاده از دیگر محورهای گفتگوی اوباما با سران کشورهای عربی عنوان شده است.

اما دلیلی که برای پاسخ رد ملک سلمان به این دعوت عنوان شده، جالب است. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در توضیح علت این تصمیم پادشاه این کشور مدعی شد همزمانی برگزاری این نشست با آغاز آتش بس در یمن و نیز گشایش «مرکز کمک های انساندوستانه ملک سلمان» باعث شده که وی نتواند به واشنگتن سفر کند.

بر این اساس ریاست هیئت اعزامی عربستان به آمریکا را «محمد بن نایف» ولیعهد به عهده خواهد داشت. همچنین «محمد بن سلمان» پسر پادشاه عربستان که سمت معاون ولیعهد را عهده دار است، بن نایف را همراهی می کند.

این در حالی است که ائتلاف عربی-غربی پس از هفته ها کشتار و ویرانگری در مناطق مختلف یمن و پس از رایزنی های فراوان در اقدامی فریبکارانه از آغاز آتش بس 5 روزه در یمن از روز سه شنبه خبر داده است. عربستان در حالی با تاخیر بسیار به این ژست انساندوستانه تن داده است که حتی غربی ها نیز معترفند نیروهای مردمی یمن به طور کامل به چنین آتش بسی پایبند خواهند بود.

هر چند غیبت ملک سلمان در نشست مقامات عرب حوزه خلیج فارس با اوباما، محاسبات واشنگتن را به هم زده اما مقامات آمریکایی اعلام کرده اند دستور کار این نشست تغییر نکرده است. درکنار پادشاه عربستان می توان از سلطان قابوس پادشاه عمان و «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین نیز به عنوان دیگر غایبان مهم این نشست یاد کرد.

در حالی که دلیل غیبت سلطان قابوس بیماری وی اعلام شده، علت سفر نکردن شاه بحرین به واشنگتن مشخص نیست.  در کنار این دو، «شیخ خلیفه بن زائد آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی نیز با بهانه ای مشابه و به خاطر «مساعد نبودن حالش» دعوت اوباما را رد کرده و هیئتی بلندپایه را به جای خود راهی آمریکا می کند.

به این ترتیب تنها کویت و قطر هستند که با عالی ترین مقامات سیاسی خود در نشست مذکور شرکت می کنند. این امر نشان می دهد با وجود تلاش های اوباما برای کاستن از نگرانی های اعراب حوزه خلیج فارس، آنها همچنان نگران افزایش قدرت و نفوذ جهانی ایران هستند.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که عربستان داعیه رهبری آنها را دارد، به شدت از توافق ایران با کشورهای ۱+۵ در مورد موضوع هسته ای نگران هستند و از هر ابزار و روشی برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات استفاده می کنند. از همین رو مقامات و رسانه های آمریکایی چندی پیش فاش کردند که اوباما در ازای جلب حمایت اعراب از توافق هسته ای ایران، پیمان های امنیتی و قرردادهای تسلیحاتی گسترده ای را با آنها امضا می کند.

کد N819535

وبگردی