آفتاب

رسوایی‌ جنسی و فساد گسترده نیروهای آمریکایی حاضر در آفریقا

رسوایی‌ جنسی و فساد گسترده نیروهای آمریکایی حاضر در آفریقا

رسانه‌های آمریکایی از رسوایی‌های جنسی، استعمال مواد مخدر، اقدامات خشونت آمیز در کلوپ‌های شبانه و زیاده روی در استفاده از الکل از سوی نیروهای آمریکایی حاضر در آفریقا (آفریکوم) خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، تحقیقاتی که درباره فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا (آفریکوم) به عمل آمده به تجاوزات جنسی، استعمال مواد مخدر، ارتباط با دختران و حضور در کلوپ‌های شبانه، زیاده روی در استفاده از الکل از سوی این نیروها به شکل گسترده اشاره دارد.

نیروهای آفریکوم یکی از یگان‌های وابسته به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است که عملیات خود را در قاره آفریقا در سال 2007 آغاز و ماموریت‌های مشترکی با اتحادیه آفریقا در زمینه آموزش و همکاری امنیتی انجام می‌دهد و طی سال 2014 عملیات خود تا 674 عملیات گسترش داد.

نیک تیورس، نویسنده و روزنامه نگار به نقض‌هایی که از سوی این نیروها و فرماندهان آفریکوم در کشورهای آفریقایی صورت گرفته اشاره و اعلام می‌کند که یکی از تحقیقات جنایی که در ارتش آمریکا صورت گرفت درباره حادثه سقوط خودرویی از پلی در مالی واقع در غرب آفریقا بوده که شش تن در داخل آن بودند سه تن از نیروهای آمریکایی و سه دختر مراکشی که هر شش تن در این حادثه کشته شدند.

وی می‌گوید: این اولین بار نبود که یک نظامی آمریکایی به صورت نامعلوم در آفریقا جان خود را از دست داده و همچنین اولین بار نبود که در رفتار فرماندهان این نیروها تردید ایجاد شده و این تردید باعث کشاندن آن‌ها به دادگاه جنایی می‌شود.

تمامی اسناد قانونی گزارشات پنتاگون و پرونده‌های تحقیقات جنایی که پیشتر کشف نشده بودند، نشان می‌دهد که اعضای آفریکوم به صورتی رفتار می‌کنند که کاملا با ارزش‌های انسانی در تضاد است.

نیک تیمورس تاکید کرده است: رهبران نظامی آمریکا تلاش زیادی برای حفظ محرمانه بودن این پرونده‌ها کرده‌اند.

در واقع در گزاش صادره از سوی تحقیقات جنایی ارتش آمده است که مرگ سه نیروی آمریکایی که یکی از آنها فرمانده بوده و سه زن مراکشی که در غرب آفریقا جان خود را از دست دادند، تنها به دلیل یک حادثه بوده اما پس از بررسی مجدد مشخص شد که فرمانده آمریکایی مست بوده و این موجب مرگ همگی آن‌ها شده است.

براساس گزارشات وزارت دفاع آمریکا در سال 2011 یکی از افسران آمریکایی در پایگاه آمریکایی در جیبوتی به یکی از سربازان دختر تجاوز کرد و این افسر تنها به کاهش حقوق و پرداخت غرامتی به میزان نصف حقوقش و 45 روز باقی ماندن اضافی در آفریقا محکوم شد.

در سال 2011 اتفاق مشابه دیگری در جیبوتی رخ داد و یکی از سربازان دختر آمریکایی از سوی همکارش مورد تجاوز جنسی قرار گرفت اما این فرد مجازات نشد. تجاوزات مشابه دیگری نیز در مراکش و اتیوپی اتفاق افتاده است.

وزارت دفاع آمریکا تاکنون گزارشی در خصوص تجاوزات جنسی در سال 2014 صادر نکرده است. همانطور که آفریکوم در صدور هرگونه آماری در این خصوص اهمال می‌کند و بیشتر جنایت‌ها اعلام نمی‌شود.

جنایت‌های آفریکوم تنها به تجاوزات جنسی، استعمال مواد مخدر و حمل سلاح و استفاده از آن علیه همکاران محدود نمی‌شود بلکه این نیروها دارای رسوایی‌های مالی نیز هستند.

پس از تحقیقات گسترده‌ای که در سال 2012 به عمل آمد، مشخص شد که ویلیام وارد، رئیس آفریکوم از هواپیماهای نظامی در سفر برای اهداف شخصی خود استفاده کرده و اموال دولتی را خرج هتل‌ کرده است برای همین حقوق وی در این سال کاهش یافت.

براساس گزارش روزنامه‌های آمریکایی اطلاعاتی در خصوص تعداد نظامیان آمریکایی و ماموریتشان در آفریقا و همچنین رسوایی‌های این نیروها که از طریق درآمدهای مالیاتی حمایت می شوند، پنهان مانده است.

انتهای پیام

کد N819328

وبگردی