آفتاب
در رالی خاورمیانه چه گذشت؛

نگاهی به اتفاقات مهمترین رویداد تاریخ اتومبیلرانی در ایران

نگاهی به اتفاقات مهمترین رویداد تاریخ اتومبیلرانی در ایران

ایران در شرایطی برای نخستین بار در تاریخ ۳۰ ساله رالی خاورمیانه میزبان یکی از مراحل این رالی بود که راننده مطرح و صاحب عنوان قطری از این مسابقات به عنوان یک رالی «بی نقص» یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین مرحله رالی خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ در شیراز برگزار شد و ناصر العطیه پیروزی را از آن خود کرد. گزارش زیر درباره اولین میزبانی ایران در این رقابت هاست؛ میزبانی که نمره قبولی گرفت و عزم ملی و پتانسیل ایران در برگزاری این رویدادهای بین المللی را نشان داد.

درباره رالی خاورمیانه
رالی خاورمیانه (MERC) یکی از مهمترین رالی های تقویم فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) است. این مسابقات که از سال ۱۹۸۴ برگزار می شود، مجموعه ای مسابقات رالی در مراحل مختلف در غرب آسیا است.

این رقابت‌ها سال هاست که لبنان، عمان، قبرس و اردن را به عنوان میزبان خود می بیند. این رقابت ها دو اسطوره را در بین خود می بیند: محمد بن سلیم کویتی که ۱۴ بار عنوان قهرمانی این رویداد را به خود اختصاص داده و ناصر العطیه قطری که ۱۰ بار این عنوان را به خود اختصاص داده است.

به عبارت دیگر  روی هم رفته در طول ۳۰ سال برگزاری این رویداد، ۶۰ درصد عناوین را به خود اختصاص داده اند. در طول سال های گذشته علاوه بر کشورهای ذکر شده، قطر، کویت، امارات، بحرین و عربستان سعودی میزبان این رقابت ها بوده اند.

سوریه را هم باید جزو اعضای مهم برگزارکننده این رویداد به شمار آورد؛ گرچه این رویداد در ۳ سال گذشته به دلیل جنگ داخلی این کشور برگزار نشده است. ایران هم در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار میزبانی یکی از مراحل این اتفاق مهم منطقه ای را به خود اختصاص داده است.

مسیر حرکت
رالی در سه گروه اتومبیل های RRC ( اتومبیل های مشابه WRC با اعمال سه تغییر کوچک)، رالی N ( اتومبیل ها همگی میتسوبیشی EVO بودند) و رالی S ( بخش خارج از مسابقه و با حضور اتومبیل های داخلی که به دلیل مسائل ایمنی اجازه حضور در رالی N را نداشتند) و در دو روز برگزار شد.

روز اول مسیرهای "شیراز"، "دریاچه نمک" و "چالش جنگل" برای مسابقه انتخاب شده بودند و روز دوم هم سه مسیر "شول"، "لابیشه"، "خرامه" و "آرش" ( به احترام رامین آرش یکتا، کمک راننده فقید ایرانی که سال گذشته در مرحله کاندیداتوری همین رالی فوت شد) در نظر گرفته شد.

روال مسابقه به این ترتیب بود که اتومبیل ها از پارکینگ تخت جمشید به عنوان سرویس پارک ( محل استقرار مکانیک ها و تیم ها) حرکت می کردند و هر یک از مسیرها دو بار تکرار می شد. با توجه به اطلاق واژه تست به هرکدام از مسیرها، باید گفت که رالی شیراز ۱۲ تست داشت که به جز کنسل شدن تست های ۸ و ۱۰ به دلیل بارندگی و آب گرفتگی مسیر، مابقی تست ها برگزار شد.

کنفرانس خبری پیش از مسابقه
کنفرانس خبری پیش از شروع رالی با حضور طاها یزدانی، نایب رئیس فدراسیون اتومبیلرانی، ناصر العطیه، قهرمان دو دوره رالی داکار و ۱۰ دوره این رقابت ها، خالد القسیمی، نفر دوم رده بندی کلی امسال، میثاق قاسمی، راننده تیم مازندران، لاله صدیق و حسن اکبرنژاد، رانندگان تیم میتسوبیشی، صلاح بن عیدان، راننده تیم عمان رالی و تنی چند از مقامات فدراسیونی برگزار شد.

کنفرانس با صحبت های طاها یزادنی و اشاره به برگزاری رسمی مسابقات برای نخستین بار در شیراز و عملکرد خوب این شهر و تیم برگزاری در کسب امتیازات بالاتر در رقابت با امارات آغاز شد.

یزدانی در ادامه به کسب ۹۵۶ امتیاز در مرحله کاندیداتوری که منجر به میزبانی سومین مرحله رالی خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ در شیراز شد اشاره کرد و گفت: " ۹ تیم ایرانی و ۵ تیم خارجی در مسابقات حضور دارند و تمام تیم‌ها از خودروهای خارجی و وارداتی استفاده می‌کنند.

روز ۱۶ اردیبهشت افتتاحیه نمادین رالی شیراز با حضور هزاران عاشق اتومبیلرانی در دروازه قرآن با رد شدن تیم ها از گیت تعیین شده برگزار شد. اما شاید مشهورترین شرکت کننده در رالی شیراز، ناصر العطیه، ورزشکار ردبول باشد. قهرمان دو دوره رالی داکار در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و ۱۰ دوره رالی خاورمیانه  با اتومبیل شماره یک و به همراه متیو بومل، کمک راننده اش از تیم "قطر ردبول رالی" در این رقابت شرکت خواهد کرد.

او در کنفرانس خبری پیش از آغاز مسابقه درباره سطح مسابقات گفت: " این مسابقات دارای بهترین مسیرها و ترکیبی از اقلیم‌های مختلف است". او در عین حال به رانندگان ایرانی حاضر در گروه S و فرعی رقابتها هم مژده داد: " از طرف خود به بهترین راننده ایرانی که بیشترین امتیازات را در مجموع رالی های برگزار شده در ایران کسب کند یک خودرو برای شرکت در مسابقات سال آینده هدیه می‌دهم."

ورزشکار ردبول در عین حال نظر خود را درباره برگزاری این مسابقات در ایران این گونه توصیف کرد: "کشور ایران ظرفیت زیادی برای پیشرفت در رانندگی دارد و این گونه مسابقات فرصت کسب تجربه رانندگان ایرانی در کنار رانندگان مطرح بین‌المللی را فراهم می‌کند."

نظارت فنی و ایمنی
هانی شعبان، مدیر کل اجرایی رالی خاورمیانه هم درباره شرایط ورود خودروها به مسابقات گفته بود: "خودروها باید مشخصات فنی را رعایت کرده باشند و فقط استانداردهای ایمنی را دارا باشند." روز قبل از مسابقه همه اتومبیل ها در محوطه نظارتی مورد نظر حاضر شدند تا تک تک اتومبیل ها و وسایلی که رانندگان قصد استفاده از آنها مانند کلاه، دستکش و ... داشتند مورد بازبینی ناظران بین المللی و داخلی قرار گیرد.

افتتاحیه
اقتتاحیه مسابقات شرایط عجیبی داشت. در شرایطی که کل محوطه دروازه قرآن مملو از جمعیت بود، عکاسان و خبرنگاران جایی برای ایستادن نداشتند و مردم عادی جلوتر از آنها دوربین و موبایل به دست مشغول کار خبری بودند! در این شرایط بود که افتتاحیه برگزار شد ولی شاید بهترین جمله را ناصر العطیه گفت: " تا به حال چنین جمعیتی را در هیچ جای خاورمیانه ندیده بودم."

روز اول
روز اول در شرایطی آغاز شد که همه در سرویس پارک انتظار هر چیزی را می کشیدند جز باران سیل آسا. بارانی که در پارکینگ تخت جمشید باریدن گرفت به قدری تند بود که مکانیک ها با چالش زیادی روبرو بودند.

با این حال این عبدالعزیز الکواری، راننده و مارشال کلارک، کمک راننده اش بودند که با اتومبیل فورد فیه ستا از تیم قطر در صدر قرار گرفتند و ناصر العطیه از تیم قطر ردبول رالی به همراه مت بومل، کمک راننده فرانسوی اش با اختلاف ۱۸ ثانیه در جای دومم قرار گرفتند. خال القسیمی اماراتی که تنهای راننده حاضر در WRC است در کنار کریس پترسون، نقشه خوان ایرلندی اش با اتومبیل سیتروئن DS ۳ با اختلاف ۴۵ ثانیه سوم شد.

با این رویه بسیاری فکر می کردند که ناصر العطیه نتواند پیروزی های خود در دو مرحله اول در قطر و کویت را تکرار کند ولی دنی هانا، خبرنگار لبنانی مجله "اسپور اتو" اعتقاد دیگری داشت: " در روز دوم کار ناصر راحت تر است چون الکواری مسیر مسابقه را تمیز خواهد کرد." در بخش رانندگان ایرانی هم حسن اکبرنژاد و شاهین غلامی با خودروی میتسوبیشی با اختلاف ۴۷ ثانیه جلوتر از مهدی ابوترابیان و مسعود اسماعیل زاده با خودروی پژو پارس قرار گرفت. محسن نوبخت و مهدی زهتابیان هم با پژو پارس و با اختلاف ۵ ثانیه و ۲۵ صدم ثانیه نسبت به نفر اول، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

روز دوم
پیش بینی ها نادرست از آب درآمد. ناصر العطیه که روز اول از الکواری عقب بود، عقب ماندگی اش را جبران کرد و در پایان و در شرایطی که ۲۷ ثانیه از الکواری جلو بود، سومین پیروزی پی در پی خود را در رالی خاورمیانه به دست آورد تا نشان دهد برای یازدهمین قهرمانی در این رقابت ها خیز برداشته است. القسیمی کویتی هم با اختلاف یک ثانیه و ۲۷ صدم ثانیه نسبت به العطیه در جای سوم قرار گرفت.

در بخش رالی N صلاح بن عیدان کویتی بهترین زمان ممکن را ثبت کرد و در بخش داخلی هم با توجه به جریمه امتیازی ۱۰ ثانیه ای حسن اکبرنژاد به دلیل سوخت گیری و توقف غیر مجاز خارج از مسیر مسابقه در طول مسیرها، این راننده انصراف خود را از مسابقات اعلام کرد تا همه چیز از نو آغاز شود. محسن نوبخت که روز اول اختلاف زیادی با صدر داشت، موفق شد در پایان  در صدر جول رالی S قرار گیرد. مهدی ابوترابیان و مسعود اسماعیل زاده دوم شدند و مقام سوم هم به دو تیم رسید. فرزاد شاهرخی و نیما صنایع زاده با پژو ۴۰۵ و حمید رمضان پور و کوروش گیفانی مشترکاً عنوان سومی را از آن خود کردند.

اختتامیه
مراسم اختتامیه بلافاصله بعد از پایان مسابقه در دروازه قرآن برگزار شد ولی این بار قصه با افتتاحیه تفاوت زیادی داشت. هرچقدر افتتاحیه شلوغ و بی برنامه بود، اختتامیه شرایط ایده آلی داشت و همه چیز سر جای خودش بود. جوایز به بهترین شکل اهدا شد و عکاسان هم از عکس هایی که گرفتند، راضی بودند.

کنفرانس خبری پس از پایان مسابقه
در کنفرانس خبری پس از پایان مسابقه و در شرایطی که هیچ کدام از رانندگان ایرانی حضور نداشتند محوریت بحث درباره امتیاز منفی اکبرنژاد و شرایط سخت خبرنگاران و عکاسان در رالی و نبودن امکانات لازم برای آنها بود.

در مورد اول، هانی شعبان، مدیر کل اجرایی رالی خاورمیانه با بیان اینکه مستندات برای دادن جریمه امتیازی کافی بوده، از بحث رد شد و در مورد دوم هم محمود صیدانلو، سرپرست فدراسیون ضمن عذرخواهی از خبرنگاران، قول مساعد در راستای "تحقیق در روند عملکرد کمیته مربوطه" یعنی روابط عمومی فدراسیون را داد.

اما شاید گل سرسبد داستان زمانی بود که ناصر العطیه به عنوان برنده مرحله سوم رالی خاورمیانه میکروفون را گرفت، از تیم برگزاری تشکر کرد و رالی شیراز را "بی نقص" دانست و به رالی امتیاز «۱۰ از ۱۰» داد تا همه بیش از پیش به حضور ایران در این رویداد در تقویم سال آینده امیدوار شوند.

در عین حال العطیه تأکید کرد که "برای مسابقه سال آینده در ایران به حساب خودش اتومَبیلی در اختیار نفر برتر رالی ایران" خواهد گذاشت و سرپرست فدراسیون هم قول مساعد پیرامون "ایجاد شرایط بهتر برای محقق شدن حضور رانندگان ایرانی در سطح رقابتی رالی خاورمیانه" را از جانب فدراسیون داد.

کد N819106

وبگردی