آفتاب

برگزاری جشنواره گل‌های داوودی در آبان

برگزاری جشنواره گل‌های داوودی در آبان

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران گفت: جشنواره گل‌های داوودی امسال در سطح وسیع تری برگزار می‌شود.

دکتر پژمان آزادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- گفت: پروژه اصلاح گل‌های داوودی باغی به منظور معرفی ارقام جدید از 10 سال پیش در این پژوهشکده در دست اقدام بوده و تاکنون بیش از 500 تیپ مختلف به دست آمده است.

وی افزود: از این تعداد 50 رقم در موسسه ثبت و گواهی بذر، ثبت شده است و امتیاز آن در انحصار پژوهشکده گل و گیاهان زینتی است.

آزادی با بیان اینکه فروش این ارقام را به شهرداری‌های مختلف کشور آغاز کرده‌ایم، افزود: این ارقام تحت تملک پژوهشکده است و شهرداری‌هایی که این ارقام را خریداری می‌کنند، اجازه تکثیر ندارند، چون امتیاز رقم‌های ثبت شده در انحصار پژوهشکده است، بنابراین در این حوزه علاوه بر معرفی ارقام جدید زمینه درآمدزایی نیز فراهم شده است.

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران گفت: جشنواره گل‌های داوودی آبان‌ماه هر سال در محلات برگزار می‌شود؛ اول آبانماه هر سال تا 20 آبان بهترین فصل بازدید گل‌های داوودی است که امسال در سطح وسیع‌تری انجام خواهد شد و این 500 تیپ مختلف در محل پژوهشکده به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه اولویت پژوهشکده در سال جاری اصلاح گل‌های داوودی شاخه بریده است، عنوان کرد: در سال جاری اصلاح گل‌های داوودی در فضای باز مد نظر نیست.

آزادی ضمن اشاره به انعقاد قرارداد همکاری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‌ای کرج در این زمینه، گفت: چهار پروژه به صورت مشترک مصوب شده و قراردادی در قالب معرفی ارقام جدید گل‌های داوودی، میخک، گلایول و پتوس به امضا رسیده است.

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها با هدف معرفی ارقام جدید به منظور جلوگیری از حجم وسیع واردات انجام می‌شود.

وی گفت: انرژی اتمی در حوزه کشاورزی کاربرد ویژه‌ای دارد و استفاده از انرژی اتمی در ایجاد ارقام جدید با استفاده از موتاسیون موفقیت آمیز بوده است.

آزادی توضیح داد: در این روش گل‌ها با استفاده از اشعه گاما پرتوتابی می‌شوند و پس از بررسی نتایج می‌توان بین تنوع ژنتیکی که از این طریق ایجاد شده ارقام جدید را انتخاب و در یک پروسه سه ساله آنها را به عنوان رقم جدید معرفی کرد.

انتهای پیام

کد N819080

وبگردی