آفتاب

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بامداد فردا عازم وین می‌شود

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بامداد فردا عازم وین می‌شود

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از فردا سه‌شنبه در سطح معاونان و کارشناسان دو طرف برای ادامه نگارش متن توافق جامع هسته‌ای به مدت سه روز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان بامداد روز سه‌شنبه برای ادامه مذاکرات با هلگا اشمیت، معاون نماینده گروه 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی وین می‌شود.

دو دور مذاکرات قبلی ایران و 1+5 در وین و نیویورک با هدف نگارش متن توافق هم‌زمان با رایزنی‌ها برای رفع اختلاف نظرها برگزار شده است.

هم‌چنین پس از تفاهم سوئیس وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویورک و در محل اقامت سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در چارچوب مذاکرات هسته‌ای دیدار کردند. با این حال منابع و دیپلمات‌های ایرانی نزدیک به مذاکرات هفته گذشته و هم‌زمان با مذاکرات نیویورک اعلام کردند، نگارش متن توافق جامع هسته‌ای به طور جدی و رسمی از نیویورک آغاز شده است.

هم‌چنین مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه هفته گذشته در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران با تایید آغاز نگارش متن توافق از نیویورک تصریح کرد:‌ ورود به نگارش به عنوان بحث‌های جدی و بند به بند آن از مذاکرات نیویورک آغاز شده است و در مذاکرات وین قالب و شکل توافق و چگونگی نگارش آن بحث شد. با این حال این‌ها متضاد با هم نیستند. در عین حال شروع نگارش متن پیش‌نویس توافق از مذاکرات نیویورک شروع شده است.

به نظر می‌آید متون به دست آمده از مذاکرات وین در سوم آذر 1393 و نقطه نظراتی که پس از آن در جریان مذاکرات به دست آمده، مبنای نگارش متن توافق است.

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پایان مذاکرات معاونان وزیر خارجه ایران و نماینده 1+5 در مذاکرات، گفت: قسمتی از مذاکرات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و بخشی دیگر مرتبط با شفافیت‌ها و نظارت‌ها و بخشی هم مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها است.

وی با بیان این‌که متن کاملا مفصل است به طوری که ضمایم زیادی خواهد داشت افزود: بحث تحریم‌ها مهم‌ترین مبحث مذاکرات بوده است، بنابراین طبق آن چیزی که مد نظر ما است تحریم‌ها باید در همان ابتدای اجرای توافق برداشته شود.

اما آنچه بعد از مذاکرات نیویورک فضای مذاکرات را با ابهام و سوال مواجه ساخت تصویب طرح کمیته سیاست خارجی سنا مبنی بر نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بود.

مهم‌ترین موضع‌گیری مقامات دولت و وزارت خارجه در این رابطه طی روزهای پس از تصویب این طرح در کنگره اظهارات منتسب به سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است که عصر روز یکشنبه هفته جاری مطرح شده است.

بر اساس گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است، در نشست روز یکشنبه این کمیسیون عباس عراقچی اعلام کرد که دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دو ماه به تاخیر می‌اندازد، از طرف دیگر قطعا هیچ کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند.

نقوی حسینی ادامه داد: عراقچی گفت که حدود 20 صفحه از پیش نویس توافق تهیه شده که بعد از مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هسته‌ای و بخشی مربوط به لغو تحریم‌ها و بخشی هم جدول زمانی آن است و از دو روز آینده مجدداً کار روی متن را شروع می‌کنیم؛ البته در ضمائم هنوز مسائل اختلافی داریم.

وی ادامه داد: عراقچی همچنین گفت که آنچه که به نظر می‌رسد این است که ما توافق را در متن مذاکرات دست‌یافتنی می‌دانیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات عراقچی درباره طرح سنا گفت:‌ عراقچی گفت که بالاخره اینکه طرح اخیر به سنا آمد مبنی بر اینکه اولا کنگره در متن تغییری ندهد و دیگر اینکه کنگره به اعلام مخالفت رای دهد (و این یعنی عدم قبول) و سوم اینکه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به کنگره بدهد، در چنین صورتی چه حالت‌هایی پیش می‌آید؛ کنگره سکوت یا اعلام مخالفت می‌کند. در صورت اعلام مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا آن را وتو می‌کند و شکست وتوی رئیس‌جمهور هم دو سوم آرای کنگره را می‌خواهد که امکان‌پذیر نیست. تنها اثر دخالت سنا، اجرای توافق را حدود 2 ماه به تاخیر می‌اندازد و الا اثر دیگری ندارد. لینک اظهارات عراقچی.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه در دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و با اشاره به جلسه‌ای که اخیرا با مسئولان مربوطه در این‌باره داشته است گفت: این را بگویم آن‌ها از حالا دارند دبه درمی‌آورند و همان طور که در اظهارات و موضع‌گیری‌ها دیدید طرف مقابل دارد روی یک سری مسائل دبه درمی‌آورد.

صالحی به جزییات بیشتری از آنچه تحت عنوان "دبه درآوردن" طرف مقابل مطرح کرد اشاره‌ای نداشت.

انتهای پیام

کد N819018

وبگردی