آفتاب

فانی: هدف اصلی تعلیم و تربیت رسیدن به حیات طیبه است

فانی: هدف اصلی تعلیم و تربیت رسیدن به حیات طیبه است

وزیر آموزش و پرورش هدف اصلی تعلیم و تربیت را رسیدن به حیات طیبه خواند و گفت: این هدفی بلند مدت است حال آنکه حیات طیبه، هدفی غایی است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در مراسم حیات طیبه انتقال فرهنگ را از مهمترین کارکردهای دستگاه تعلیم و تریبت یاد کرد و گفت: دستگاه تعلیم و تربیت دستگاه انتقال فرهنگ است که این امر از طریق برنامه‌ریزی درسی، فوق برنامه‌ها و تربیت نیروی انسانی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب گام‌های زیادی در راه تعلیم و تربیت برداشته شد افزود: در سال‌های اول دهه 60، شورای تحول بنیادین نظام آموزشی تشکیل شد، اما تمام اصلاحات یک اشکال مشترک داشت، هیچ یک مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی نبود.

فانی ادامه داد: تمام اقدامات در حوزه روش‌ها و ساختارها بوده‌اند به عنوان مثال نیمسالی کردن، واحدی، پیش دانشگاهی، دیپلم را یازده ساله کردن و سایر فعالیت‌ها در حوزه ساختار و روش‌ها بود. کار سند تحول بنیادین کار علمی، تخصصی و مبنایی بوده است که در سال 82 کلید خورد. اوایل نام این سند "سند ملی آموزش و پرورش" بود که بعدها به "سند تحول بنیادی آموزش و پرورش" تغییر یافت.

وی در ادامه افزود: در اولین جلسه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اولین سوالی که مطرح کردم این بود که تعریف سند ملی چیست؟ و دومین سوال که بر اساس تعریف مشخص می‌شد کارکرد و هدف این سند چه خواهد بود؟ بنده تعریفی نوشتم که با اصلاحاتی پذیرفته شد.

فانی در ادامه، سند تحول بنیادی را ترجمان سند 1404 دانست و گفت: سند تحول بنیادین باید در تمام وزارت خانه‌ها تصویر شود. در سند تحول بنیادین شش ساحت داریم که دانش آموزان را در تمام ساحت‌ها پرورش می‌دهیم. مشکل عمده نظام‌های تعلیم و تربیت تک ساحتی بودن آنهاست، که نهایتا فرد را در یک یا دو حوزه پرورش می‌دهند اما ما درتعلیم و تربیت اسلامی به همه جوانب زندگی دانش آموز توجه می‌کنیم و او را در تمام حوزه‌ها پرورش می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش از این شش حوزه نام برد و گفت: اولین حوزه، حوزه علمی‌ است که در همه آموزش‌ها به آن توجه می‌شود. دومین حوزه اخلاقی و دینی‌ست که با توجه به رهنمودهای اسلامی پیش بینی شده است. حوزه بعدی حوزه جسمانی و حوزه چهارم حوزه اجتماعی و سیاسی است. حوزه چهارم که اهمیت زیادی در زندگی فردی دانش آموزان دارد حوزه اقتصادی و آخرین مورد حوزه زیبا شناختی‌ست.

وی در ادامه با بیان اینکه حیات طیبه هدفی غایی است افزود: هدف اصلی تعلیم و تربیت رسیدن به حیات طیبه است. این هدف بلند مدت و سنگینی خواهد بود. امروزه چند سند در تعلیم و تربیت داریم. اولین سند سیاست رهبر در تعلیم و تربیت، دومین سند، نقشه جامع علمی کشور و سومین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. در سایر حوزه‌ها ممکن است وجود چند سند به تعارض منجر شود، سند تحول بنیادین در راستای سندهای بالا دست در حرکت است. این سند رکن اصلی برنامه ششم توسعه را مطرح می‌کند.

وی در ادامه گفت: در هر برنامه و سندی سه مرحله طی می‌کنیم. مهمترین مرحله، تدوین درست سند است و بعد از آن باید راه اجرای سند را به درستی ترسیم کرد که در نهایت به مرحله اجرای سند منجر شود. به عنوان مثال در سال 90 سال ششم را به دبستان اضافه کردیم که این طرح بدون تدوین کتاب، تربیت معلم، تامین فضای مناسب و بدون هدف گذاری انجام شد. این اتفاق نشان دهنده برنامه تحول بدون برنامه‌ریزی و نقشه بود که باعث لطمه زدن به دانش آموز می‌شد. در دیدار مقام معظم رهبری با فرهنگیان در سال 93 یکی از تاکیدات ایشان بر ترسیم نقشه اجرای سند بود که خوشبختانه امروز به این کار نائل آمدیم.

انتهای پیام

کد N819004

وبگردی