آفتاب
بی بی سی گزارش داد:

۸ اتفاق منحصر به فرد در روابط ایران و انگلیس در دوران کامرون

۸ اتفاق منحصر به فرد در روابط ایران و انگلیس در دوران کامرون

روابط ایران و بریتانیا در دوره اول نخست وزیری دیوید کامرون با یکی از پرفراز و فرودترین دوره روابط دو کشور همزمان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، بسیاری از وقایعی که در مناسبات دو کشور در این دوره پنج ساله رخ داد، صفت اولین یا بی سابقه دارد.

۱.شدیدترین تحریم ها

دولت دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در سال ۱۳۹۰با تحریم بانک مرکزی ایران بی سابقه ترین تحریم های مالی و بانکی را علیه ایران اعمال کرد. این تحریم ها به دنبال تحریم های مالی و بانکی ایالات متحده علیه ایران تصویب شد و زمینه سلسله ای از تنش های بی سابقه را در روابط دو کشور فراهم کرد.

۲.ماجرای سفارت انگلیس

به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران شماری از دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع کردند.

۳.کاهش بی سابقه روابط

پس از تصویب تحریم بانک مرکزی ایران٬ مجلس ایران طرح کاهش روابط سیاسی با بریتانیا را تصویب کرد و سطح روابط را علیرغم مخالفت دولت وقت ایران، به کاردار کاهش داد. در این دوره پس از مدت ها غیبت، بریتانیا سفیر تازه ای را به تهران فرستاده بود که در انتظار دیدار با رییس جمهور ایران، تقدیم استوارنامه و شروع به کار رسمی بود اما دولت بریتانیا به دلیل حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران، تمام کارکنان خود را از ایران فراخواند و رای به اخراج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا داد. در این شرایط سفارتخانه های هر دو کشور در پایتخت های یکدیگر تعطیل شد و روابط دو کشور به پایین ترین سطح پیش از قطع کامل٬ کاهش یافت.

۴.نه در تهران نه در لندن

طی دوره اول نخست وزیری دیوید کامرون که تنش های کم سابقه ای در روابط ایران و بریتانیا رخ داد٬ هیچ سفر رسمی از سوی مقام های بلندپایه دولتی در سطح وزیر به بالا میان دو کشور انجام نشد.

۵.انتصاب کاردار غیرمقیم برای اولین بار

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ دیوید کامرون این انتخاب را تبریک گفت و حدود ۴ ماه بعد هم وزرای خارجه دو کشور با هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند. وزرای خارجه در این دیدار تصمیم به انتصاب کاردار غیرمقیم در تهران و لندن گرفتند. این اولین بار در تاریخ مدرن روابط دو کشور بود که سطح روابط ایران و بریتانیا به کاردار غیر مقیم می رسید.

۶.تبریک به ملکه

در پی تولد فرزند پرنس ویلیام و همسرش کیت همیلتون که سومین وارث تاج و تخت در بریتانیا محسوب می شود، عباس عراقچی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران تولد عضو جدید خانواده سلطنتی را به ملکه الیزابت و پرنس چارلز، ولیعهد این کشور تبریک گفت که در نوع خود اقدامی بی سابقه در مخاطب قرار دادن مقام های دربار بریتانیا از سوی ایران محسوب می شد. این تبریک با انتقاد شماری از چهره های محافظه کار در ایران رو به رو شد.

۷.اولین شادباش نوروزی

دیوید کامرون اولین نخست وزیر بریتانیا است که طی یک پیام ویدیویی جشن نوروز و سال نوی ایرانی را به شهروندان ایران و ایرانیان و بریتانیایی های ایرانی الاصل تبریک گفت.

۸.بی سابقه ترین دیدار

حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا اولین رهبران کشورشان بودند که برای نخستین بار از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ با هم دیدار کردند. به بیان دیگر برای اولین بار در تاریخ یک رئیس جمهور ایران با یک نخست وزیر بریتانیا دیدار کرد. این ملاقات آخرین روزهای تابستان سال ۱۳۹۳ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد.

کد N818971

وبگردی