آفتاب

جاکوب زوما: غرب همچنان با آفریقا همانند بردگان سابق رفتار می‌کند

جاکوب زوما: غرب همچنان با آفریقا همانند بردگان سابق رفتار می‌کند

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت: کشورهای استعماری غربی علاقه‌ای به رشد و توسعه آفریقای جنوبی ندارند بلکه در عوض می‌خواهند منابع طبیعی این کشور را گرفته و هرگز چیزی پس ندهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه راشاتودی، "جاکوب زوما"، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت: جهان غرب به ویژه کشورهای اروپایی در قرن 19 به آفریقا آمد تا آن را استعمار کند و منابع آفریقا را بگیرد.

وی تاکید کرد: اما حتی پس از آنکه قاره آفریقا در اواسط قرن بیستم از استعمار خارج شد، روابطش با آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای غربی به همان شکل گذشته باقی ماند. آنها همچنان ما را جهان سومی و افرادی می‌دانند که باید به عنوان کشور تحت سلطه سابق تلقی شوند. آنها هرگز قصد ندارند کشورهایی که قبلاً استعماری بودند، رشد و توسعه یابند.

زوما معتقد است اما روابط با چین تغییر کرده و پکن از اوایل دهه 2000 میلادی در آفریقا به شدت سرمایه‌گذاری کرده است.

وی گفت: رفتار چین کاملاً متفاوت است. آنها با ما فعالیت تجاری و اقتصادی دارند. آنها آماده کمک هستند و نتیجه اقدامات آنها این است که به کشورهای آفریقایی قدرت و اختیار داده می‌شود. چین به محصلان آفریقایی آموزش می‌دهد و در بسیاری از کشورها بزرگراه می‌سازند در حالی که کشورهای غربی تنها از مناطق معدنی به بندرگاه جاده می‌سازند.

چین در حال حاضر اصلی‌ترین شریک تجاری آفریقای جنوبی است و جاکوب زوما مطمئن است که حملات اخیر به خارجی‌ها باعث خدشه‌دار شدن روابط میان پرتوریا و پکن نمی‌شود.

پکن و پرتوریا در تاسیس بانک "اقتصاد جدید" گروه بریکس نیز همکاری مشترک خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N818958

وبگردی