آفتاب

فیلم/ سفر رئیس جمهور چین به بلاروس

فیلم/ سفر رئیس جمهور چین به بلاروس

«شی جینپینگ» با سفر به بلاروس و دیدار با رئیس جمهور این کشور، بر گسترش روابط دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان دیدار شی جینپینگ رییس جمهوری چین و الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی اش در مینسک، ۲ کشور ۲۰ توافقنامه در زمینه های مختلف و با هدف تقویت مناسبات دوجانبه امضا کردند.

از جمله ۲۰ توافقی که امروز بین رهبران ۲ کشور به امضا رسید، همکاری های بین دولتی درباره کمک های تکنولوژیکی و اقتصادی است. چین و بلاروس همچنین توافق کرده اند تا همکاری های خود را در زمینه های نظامی، کودهای شیمیایی و سرمایه گذاری در پروژه های مشترک در قالب پارک های صنعتی افزایش دهند.

گفتنی است حجم مبادلات تجاری پکن- مینسک در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن ۳.۸ درصد افزایش داشته است.مقامات چینی تخمین می‌زنند که ارزش کل قراردادهای این کشور با بلاروس ۱۵.۷ میلیارد دلار باشد.

این در حالی است که اقتصاد بلاروس به شدت به روسیه وابسته است؛ جایی که رشد اقتصادی در آن با کاهش قیمت نفت و تحریم‌های آمریکا دچار اخلال شده است. این مسائل باعث شده است که بلاروس تلاش کند روابط اقتصادی جدیدی ایجاد کند.

در همین حال الکسانر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس پس از دیدار با همتای چینی خود در مینسک اظهار کرد، چین در حال سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌سازی و به‌روزرسانی زیرساخت‌های بلاروس است. علاوه بر ۲۰ قراردادی که روز گذشته بین دو کشور به امضا رسید، بانک توسعه چین به بلاروس ۷۰۰ میلیون دلار وام اعطا کرد که باید طی ۱۵ سال بازگردانده شود.

تحلیلگران معتقدند قراردادهای بلاروس و چین می‌تواند به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شرایط نامناسب اقتصاد روسیه در بلاروس کمک کند.

کد N818825

وبگردی