آفتاب

سفر رئیس‌جمهور چین به بلاروس برای امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری

سفر رئیس‌جمهور چین به بلاروس برای امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری

رئیس‌جمهور چین همزمان با تلاش این کشور برای ایفای نقش بیشتر در اقتصاد اروپا، برای سفری سه روزه و امضای قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار به بلاروس سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "شی جینپینگ"، رئیس‌جمهور چین روز گذشته در این باره گفت، بلاروس می‌تواند به یک مرکز کلیدی برای رویکرد جاده ابریشم این کشور تبدیل شود؛ پروژه‌ای که قرار است با مجموعه‌ای از بخش‌های حمل و نقل و انرژی از اروپا به آسیا پل بزند.

در همین حال مقامات چینی تخمین می‌زنند که ارزش کل قراردادهای این کشور با بلاروس 15.7 میلیارد دلار باشد.

این در حالی است که اقتصاد بلاروس به شدت به روسیه وابسته است؛ جایی که رشد اقتصادی در آن با کاهش قیمت نفت و تحریم‌های آمریکا دچار اخلال شده است. این مسائل باعث شده است که بلاروس تلاش کند روابط اقتصادی جدیدی ایجاد کند.

در همین حال الکسانر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس پس از دیدار با همتای چینی خود در مینسک اظهار کرد، چین در حال سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان‌سازی و به‌روزرسانی زیرساخت‌های بلاروس است. علاوه بر 20 قراردادی که روز گذشته بین دو کشور به امضا رسید، بانک توسعه چین به بلاروس 700 میلیون دلار وام اعطا کرد که باید طی 15 سال بازگردانده شود.

تحلیلگران معتقدند قراردادهای بلاروس و چین می‌تواند به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شرایط نامناسب اقتصاد روسیه در بلاروس کمک کند.

انتهای پیام

کد N818638

وبگردی