آفتاب
در نشستی مشترک؛

پوتین از تجاوز عربستان به یمن انتقاد کرد / مرکل: آلمان علیه روسیه نیست

پوتین از تجاوز عربستان به یمن انتقاد کرد / مرکل: آلمان علیه روسیه نیست

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با صدراعظم آلمان از بسته بدنام مورد توافق میان اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی مبنی بر تقسیم اروپای شرقی حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در 23 اوت 1939 آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی توافق کردند تا اروپای شرقی را میان خودشان و در یکی از بندهای مخفی در معاهده مولوتف ریبنتروپ و بدون تخاصم و تهاجم تقسیم کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این باره گفت: زمانی که اتحاد جماهیر شوروی متوجه شد که در برابر آلمان نازی تنها می‌ماند بنابراین گام‌هایی را برداشت تا از تهاجمی مستقیم جلوگیری کند و معاهده مذکور را با آلمان نازی امضا کرد.

وی در پاسخ به اظهارنظرهایی از جانب ولادیمیر میدنسکی، وزیر فرهنگ روسیه در حمایت از این معاهده به عنوان رویکرد مناسب جوزف استالین، رهبر شوروی سابق گفت: در این زمان است که من با صحبت‌های وزیر فرهنگ کاملا موافق هستم چرا که این امر برای تضمین امنیت شوروی لازم بود.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که اتحاد جماهیر شوروی مجبور شد تا پس از توافق اولیه 1938 مونیخ که توسط انگلیس، فرانسه، و ایتالیا با آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی امضا شد توافق مولوتف ریبنتروپ را امضا کند. این معاهده پس از آن امضا شد که شوروی اقدامات متعددی را برای تشکیل یک بلوک ضد فاشیست در اروپا انجام داده که البته با شکست مواجه شد. صحبت‌های پوتین در حالی مطرح شده که وی در گذشته این معاهده را محکوم کرد و در سرمقاله‌ای در سال 2009 و در یک روزنامه لهستانی و برای هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم نوشته بود: "امروز ما متوجه هستیم که هرگونه توافق با دولت نازی‌های آلمان از دیدگاه اخلاقی غیرقابل قبول بود."

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز یکشنبه و در جریان دیدار با پوتین در مسکو این معاهده را محکوم و اعلام کرد: این معاهده پروتکل‌های مخفی را شامل می‌شد که باعث انشقاق لهستان و پیوستن کشورهای بالتیک به مسکو بود.

وی ادامه داد: از دیدگاه من معاهده مولوتف ‌ریبنتروپ یک معاهده مخفیانه است و بر پایه غیرقانونی امضا شد.

خبرگزاری راشاتودی نیز در گزارشی اعلام کرد، پوتین در این کنفرانس مشترک با صدراعظم آلمان درباره اوکراین گفت: مسکو می‌تواند بر شرق اوکراین تاثیر بگذارد اما این به خود دولت کی‌یف بستگی دارد تا بحران در اوکراین را حل و فصل کند.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به این مساله که تمامی شرایط باید طبق نقشه راه توافق مینسک که توسط اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان امضا شد باشد ادامه داد: ما معتقدیم که کی‌یف باید محاصره اقتصادی علیه منطقه دونباس را لغو کرده، سرویس و خدمات رسانی بانکی را احیا کند و اصلاحات قانون اساسی را با حضور افرادی در جنوب شرق اوکراین انجام دهد. این مساله در انجام اصلاحات و سازش در اوکراین و شرق این کشور به دو طرف درگیر بستگی دارد و هیچ جایگزینی برای برنامه توافق شده صلح دیده نمی‌شود.

مرکل نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به درگیری‌ها در اوکراین گفت: پوتین قدرت کافی را برای تاثیر گذاشتن بر جدایی طلبان شرق اوکراین برای تضمین آتش بس در اختیار دارد.

وی همچنین خواستار احیای تمامیت ارضی اوکراین شد.

رئیس جمهوری روسیه بار دیگر بر معیارهای دوگانه غربی اشاره کرده و اقدامات اخیر در ائتلاف ضدحوثی‌ها در یمن تحت رهبری عربستان را برای احیای قدرت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن مورد انتقاد قرار داد و گفت: این یک کودتا بود. رئیس جمهور خودش اختیارات خود را کنار گذاشت و هم اکنون سایر کشورها که ما هم با آنها روابط خوبی داریم تلاش می‌کنند تا منصور هادی را بر سر قدرت بازگردانند. من اذعان می‌کنم که این یک کودتا بود.

ولادیمیر پوتین با تشکر از مرکل به عنوان تنها رهبر قدرت‌های غربی که به مسکو سفر کرده و در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم حضور داشت این مساله را تایید کرد که اختلافاتی میان برلین و مسکو بر سر رخدادهای موجود در اوکراین وجود دارد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که اوضاع در آینده‌ای نزدیک بهبود یابد و افزود: آلمان و روسیه در بسیاری از شرایط بحرانی و چالش‌ برانگیز با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

مرکل نیز با تایید حرف‌های پوتین گفت: آلمان با روسیه همکاری می‌کند و علیه آن نیست.

انتهای پیام

کد N818482

وبگردی