آفتاب

قنبری: تداخل وظایف قوای مختلف موجب سوء‌مدیریت می‌شود

قنبری: تداخل وظایف قوای مختلف موجب سوء‌مدیریت می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: با تداخل وظایف و اختیارات مسئولین و قوای مختلف نوعی سوء‌مدیریت به وجود می‌آید که به شایسته‌سالاری در کشور آسیب زده و باید جلوی آن گرفته شود.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اهمیت پرداختن هر شخص به نقش و وظایفی که بر اساس قانون برایش تعریف شده است، اظهار کرد: رییس‌جمهور به درستی به این نکته اشاره کردند که تداخل مسئولیت‌ها و اختیارات باعث می‌شود تا افراد مسئولیت‌های خود را نپذیرند.

وی با بیان اینکه پرداختن به وظایف و مسئولیت‌های مشخص شده در قانون از سوی مسئولین مختلف باعث پاسخگویی بیشتر آن‌ها خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس قانون قوای مختلف وظایف خاص خود را بر عهده دارند. مثلا مجلس وظیفه قانونگذاری و نظارت را دارد و حق ورود به مسائل اجرایی را ندارد و از طرف دیگر دولت فقط مجری است و حق قانونگذاری ندارد. همچنین قوه قضاییه باید به نقش داوری خود بپردازد.

قنبری با اشاره به اینکه اصل تفکیک قوا در حکومت‌ها و رژیم‌های سیاسی حقوقی اصلی پذیرفته شده است و در قانون اساسی کشورمان نیز به آن توجه شده است، گفت:‌ متاسفانه معضلی که وجود دارد این است که علیرغم تاکید قانون اساسی بر تفکیک قوا گاهی قوای مختلف تلاش می‌کنند در امور هم دخالت کنند. مثلا نمایندگان مجلس که وظیفه قانونگذاری و نظارت را دارند به جای پرداختن به مسئولیت خود در مورد انتصاب مسئولان اجرایی در حوزه انتخابیه‌شان دخالت می‌کنند و وقتی نماینده‌ای به مسائل مدیریتی وارد می‌شود هم از وظایف خود باز می‌ماند و هم در مدیریت اجرایی کشور اخلال ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در برخی مواقع شاهدیم صاحبان تریبون حرف‌هایی می‌زنند که متناسب با تریبونی که از آن صحبت می‌کنند، نیست، گفت: به طور مثال یک استاد دانشگاه که درس خاصی را تدریس می‌کند باید در چارچوب آن درس مطلب ارائه کند و اینکه به مسائل حاشیه‌ای و چارچوب دروس دیگر وارد شود نتیجه مطلوب ندارد. پس وقتی یک قوه وارد کار قوه دیگر می‌شود به حوزه‌ای وارد شده که تخصص آن را ندارد و باعث می‌شود مسائل حاشیه‌ای را وارد کار آن قوه کند که به ساده‌ای حل و فصل نخواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: همه مسئولان باید بر اساس نقش‌های تعریف شده‌شان در قانون اساسی به فعالیت بپردازند و همچنین ارزیابی فعالیت‌هایشان نیز بر اساس نقش‌هایی باشد که طبق قانون به آنها محول شده است.

قنبری با بیان اینکه تقسیم کار درست و منطقی بر اساس قانون در میان مسئولان فعال در حوزه اداره کشور باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نباید با مداخلات نابجا مانعی بر سر راه مسئولان دیگری باشیم که اختیارات قانونی دارند.

انتهای پیام

کد N818465

وبگردی