آفتاب
اولین نشست گفت‌وگوهای استراتژیک ایران و افغانستان

سپنتا: دولت‌ها با دلایل مهاجرت مقابله کنند نه مهاجران

سپنتا: دولت‌ها با دلایل مهاجرت مقابله کنند نه مهاجران

وزیر امور خارجه پیشین افغانستان گفت: افزایش گروه‌های تروریستی مشکلات محیط زیستی و مسائل اقتصادی باعث افزایش مهاجرت‌ها در منطقه شده است و کشورهایی مانند ایران و افغانستان با همکاری یکدیگر می‌توانند با ریشه‌کن کردن این مسائل گامی بزرگ در جهت توسعه منطقه بردارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رنگین دادفر سپنتا در اولین نشست گفت‌وگوهای استراتژیک ایران و افغانستان که امروز با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، گفت: با توجه به این که ایران و افغانستان در یکی از بحرانی‌ترین مناطق جهان چه از نظر سیاسی و چه از نظر امنیتی قرار دارند، لازم است تا به اشتراکات و مخاطرات یکسانی که آن‌ها را تهدید می‌کند توجه زیادی داشته باشد.

او ادامه داد: بسیاری از مناطق خاورمیانه زیر آشوب تجاوزهای بیگانگان می‌سوزند و این تجاوزها که در خاورمیانه صورت می‌گیرد قطعا باعث ایجاد دولت‌هایی مبتنی بر اراده کشورها و ایجاد زندگی مسالمت‌آمیز برای آن‌ها نخواهد شد بلکه این دخالت‌ها گروه‌هایی تروریستی مانند داعش را به وجود آورده است.

وزیر امور خارجه پیشین افغانستان با اشاره به افزایش مهاجرت‌ها در خاورمیانه تاکید کرد: قحطی، مشکلات اقتصادی و دخالت‌های بیگانگان موجب سیل مهاجرت‌های ناخواسته در خاورمیانه شده است که این امر دولت‌های منطقه را نیز نگران می‌کند و در همین شرایط است که سازمان‌های تروریستی از هر نقطه سربلند کرده و باعث ایجاد حکومت‌های نامشروع در منطقه می‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قاچاق مواد مخدر و سایر مسائل غیرقانونی تنها عامل رونق اقتصادی محسوب می‌شوند و تروریسم هم در سایه این قاچاق‌ها هر روز نیرومندتر از گذشته خواهد شد.

سپنتا خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاکم در منطقه لازم است تا چین، هند، ایران و افغانستان و سایر کشورهای آسیایی با در نظر گرفتن منافع و تهدیدهای مشترک زیربنای تاسیس کارگروه‌ها و کمیسیون‌هایی را در برنامه خود قرار دهند و در همین راستا ایران و افغانستان می‌توانند پیشتاز میدان باشند.

وزیر امور خارجه پیشین افغانستان با اشاره به گسترش نیروهای تروریستی در منطقه گفت:‌ گسترش داعش و گروه‌های تروریستی زاییده شرایطی است که در منطقه ایجاد شده و دولت‌ها وملت‌ها از هم جدا شده‌اند. از سوی دیگر این گروه‌های تروریستی بدون حمایت برخی کشورهای منطقه نمی‌توانستند به این صورت گسترش یابند. از سوی دیگر تداوم جنگ‌ها، خشکسالی و شرایط بد اقتصادی موجب افزایش مهاجرت‌های اجباری در منطقه شده است و دولت‌ها باید به جای برخورد با این مهاجران دلایل مهاجرت‌ها در منطقه را ریشه‌یابی و از بین ببرند.

انتهای پیام

کد N817827

وبگردی