آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

مجتهدزاده: نتیجه انتخابات اخیر بریتانیا نشانه محبوبیت حزب حاکم نیست

مجتهدزاده: نتیجه انتخابات اخیر بریتانیا نشانه محبوبیت حزب حاکم نیست

یک کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر در بریتانیا به دلیل محبوبیت ویژه یک حزب نبود بلکه به دلیل بازی‌های تکنیکی بود که موفقیت حزب حاکم و شکست احزاب رقیب را به همراه داشت.

یک کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر در بریتانیا به دلیل محبوبیت ویژه یک حزب نبود بلکه به دلیل بازی‌های تکنیکی بود که موفقیت حزب حاکم و شکست احزاب رقیب را به همراه داشت.

پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتخابات اخیر پارلمانی بریتانیا، گفت: این انتخابات تا حدود زیادی تعجب‌آور بود. در پیش‌بینی‌ها احتمال روی کار آمدن یک دولت ائتلافی بیشتر از یک دولت تک حزبی و مستقل بود، اما در این انتخابات احتمال دوم اتفاق افتاد. این مسأله بسیار قابل توجه بود و تا حدود زیادی غیرقابل پیش‌بینی بود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که حزب کامرون محبوبیت خود را از دست داده بود پیش‌بینی این انتخابات دشوار بود. آنچه که ناظران بین‌المللی پیش‌بینی نمی‌کردند این بود که حزب لیبرال دموکرات بیشتر از حزب کامرون محبوبیت خود را از دست داده و درواقع پیروزی کامرون و حزبش ناشی از دست رفتن محبوبیت دو حزب کارگر و لیبرال دموکرات بوده است و بر همین اساس کامرون توانست پیروز شود و یک دولت تک حزبی تشکیل دهد.

مجتهدزاده با تأکید بر این‌که موفقیت حاصل ناشی از محبوبیت حزب حاکم نبود بلکه حاصل از دست رفتن محبوبیت دو حزب رقیب بوده است، با اشاره به پیروزی ملی‌گرایان اسکاتلند با کسب 53 کرسی‌،‌ اضافه کرد: حزب کارگر طرفداران زیادی در اسکاتلند داشت اما این طرفداران را از دست داد و به شدت محبوبیت این حزب کاهش پیدا کرد. درواقع علت موفقیت حزب ملی‌گرای اسکاتلند نیز بر همین اساس است.

وی با بیان اینکه نباید اشتباه تلقی شود که پیروزی ملی‌گرایان به دلیل استقلال‌طلبی بوده است، ادامه داد: پیش از انتخابات این شایعه در بریتانیا قوت گرفته بود که در صورت پیروزی، حزب کارگر به دنبال ائتلاف با حزب ملی اسکاتلند است؛ اگرچه این حزب اسکاتلندی در منطقه خود محبوبیت دارد اما در دیگر مناطق بریتانیا با استقبال روبرو نمی‌شود. بر همین اساس حزب کارگر هرگونه احتمال ائتلاف با این حزب را تکذیب کرد و این تکذیب‌ها موجب کاهش شدید محبوبیت حزب کارگر در اسکاتلند شد.

این کارشناس مسائل بریتانیا اضافه کرد: بنابراین در این انتخابات، حزبی که احتمال نمی‌رفت موفق شود، موفق شد. نخست‌وزیری که احتمال نمی‌رفت پیروز شود، پیروز شد. درواقع این محبوبیت‌های حاصل شده دستاورد بازی‌های سیاسی بود که هیچ کدام از این بازی‌ها پیش‌بینی نشده بود.

مجتهدزاده درباره تأثیر انتخابات اخیر بر روابط ایران و بریتانیا، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی این کشور در نتیجه انتخابات چندان تغییر پیدا نمی‌کند. تنها تغییر محسوس این خواهد بود که در گذشته بسیاری از سیاست‌ها در دولت ائتلافی با ملاحظات حزب موتلف اتخاذ می‌شد اما اکنون حزب محافظه‌کار دیگر نیازی به تشکیل ائتلاف ندارد و کامرون با قدرت و اختیارات بیشتر در سیاست‌های داخلی و خارجی اقدام خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌ها درباره روابط با ایران در همان مسیر با همان جدیت که در گذشته بود یا نبود، ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، بریتانیایی‌ها از جمله اسکاتلندی‌ها روز پنجشنبه برای تعیین دولت بعدی خود پای صندوق‌های رای رفتند.

اگر چه بسیاری از تحلیلگران، حزب کارگر را پیروز کارزار انتخاباتی بریتانیا می‌دانستند، اما در برابر ناباوری برخی، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس موفق شد با کسب 326 رای در انتخابات پارلمانی پیروز شود.

تکلیف دولت جدید بریتانیا باید تا 18 مه و پیش از تشکیل جلسه مجلس عوام مشخص شود. ملکه الیزابت قرار است روز 27 ماه مه (ششم خرداد) برنامه دولت جدید را رسما در پارلمان بخواند. ملکه در بریتانیا رسما ریاست هیات دولت را برعهده دارد٬ اما این فقط عنوانی صوری است و وی با انتصاب نخست‌وزیر قدرت سیاسی را تفویض می‌کند.

انتهای پیام

کد N817666

وبگردی