آفتاب

انتشار ویدیوی ساقط کردن هلیکوپتر حامل سفیران خارجی در پاکستان از سوی عوامل طالبان

انتشار ویدیوی ساقط کردن هلیکوپتر حامل سفیران خارجی در پاکستان از سوی عوامل طالبان

گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان امروز (یکشنبه) ویدیویی را منتشر کرد که در آن نشان داده شد شبه‌نظامیان این گروه از یک موشک زمین به هوای دوش پرتاب برای ساقط کردن هلی‌کوپتر ارتش پاکستان که حامل سفرای فیلیپین و نروژ و پنج تن دیگر بود، استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری پی تی آی، ویدیوی منتشر شده از سوی تحریک طالبان پاکستان نشان می‌دهد که دست‌کم چهار شبه‌نظامی نقاب‌پوش از موشک دوش‌پرتاب SAM-7 برای ساقط کردن هلی‌کوپتر Mi- 17 متعلق به ارتش پاکستان در دره نالتار واقع در کشمیر پاکستان استفاده کردند.

در این ویدئو پیام کتبی به زبان اردو نوشته شده است که می‌گوید شبه‌نظامیان این گروه هلیکوپتر حامل سفرای فیلیپین، نروژ و پنج تن دیگر را هدف گرفته‌اند.

براساس این پیام هلی‌کوپتر از فاصله سه کیلومتری روز جمعه هدف گرفته شد. این مدل موشک زمین به هوای روسی می‌تواند اهداف خود را در فاصله سه کیلومتری هدف بگیرد.

گروه اطلاعاتی "سایت" مستقر در آمریکا که بر فعالیت گروه‌های افراطی نظارت می‌کند نیز این ویدیو را در وب‌سایت خود قرار داده است.

در این هلی‌کوپتر علاوه بر سفرای نروژ و فیلیپین، همسران سفرای مالزی و اندونزی نیز به همراه دو خلبان ارتش و یک خدمه پاکستانی کشته شدند.

طالبان با بر عهده گرفتن مسوولیت این حمله اعلام کرد که نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هدف آنها بوده است.

"محمد خراسانی" از اصلی‌ترین سخنگویان گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان پس از سقوط این هلی‌کوپتر اعلام کرد: هلی‌کوپتر مذکور با یک موشک ضدهواپیما ساقط شد و خلبانان و بسیاری از سفرای خارجی در آن کشته شدند. گروهی از اعضای تحریک طالبان پاکستان طرح ویژه‌ای را برای هدف گرفتن نواز شریف در جریان سفر وی در نظر گرفته بودند اما چون وی با هلی‌کوپتر دیگری سفر کرد، توانست جان سالم به در ببرد.

با این حال ارتش پاکستان هرگونه احتمال حمله تروریستی و یا خرابکاری در سقوط این هلی‌کوپتر را رد کرد و گفت: نقص فنی عامل سقوط آن بوده است. همین‌طور وزیر خارجه پاکستان با رد ادعای طالبان گفت که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد نقص فنی در موتور هلی‌کوپتر باعث سقوط و آتش گرفتن هلی‌کوپتر شده است.

انتهای پیام

کد N817427

وبگردی