آفتاب

ابراز نارضایتی مردم اروگوئه نسبت به تداوم اعتراض‌های 4 زندانی سابق گوانتانامو

ابراز نارضایتی مردم اروگوئه نسبت به تداوم اعتراض‌های 4 زندانی سابق گوانتانامو

اعتراضات چهار زندانی سابق گوانتانامو که در مقابل سفارت آمریکا در اروگوئه چادر زده‌اند، بسیاری از ساکنان این کشور را عاجز کرده و سبب شده که بسیاری از مردم اروگوئه که زمانی حامی آنها بودند، علیه‌شان شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این معترضان جزء شش زندانی سابق گوانتانامو هستند که در دسامبر سال گذشته میلادی پس از 13 سال حبس به اتهام رابطه داشتن با القاعده آزاد شده‌اند. "خوزه موخیکا"، رئیس‌جمهور وقت اروگوئه از آنها دعوت کرده بود تا در این کشور آمریکایی جنوبی ساکن شوند اما این افراد نتوانستند در اروگوئه بنابه ادعای خودشان شرایط زندگی مطلوبی داشته باشند و از شرایط و میزان کمکی که دولت در اختیار آنها قرار داده، ناراضی هستند.

یکی از شهروندان اروگوئه گفت: به عنوان یک شهروند اوروگوئه‌ جانم از اعتراضات این افراد به لبم رسیده است. آنها خانه و غذا با بالاترین کیفیت را می‌خواهند. این یک خیال واهی است.

این چهار تبعه سوری، یک تونسی و یک فلسطینی در اوروگوئه می‌گویند، واشنگتن باید به آنها کمک کند چراکه آنها را بدون محاکمه به مدت طولانی حبس و زندگی آنها را مختل کرده و دولت اروگوئه نیز به وعده‌هایی که داده عمل نکرده است.

"علی حسین شعبان"، یکی از این زندانیان سابق گوانتانامو گفت: به ما گفته بودند که چند هفته را در یک هتل سپری کرده و سپس خانه‌هایمان را به ما تحویل می‌دهند. اما پنج ماه از آن زمان گذشته و هیچ چیز به ما نداده‌اند.

سفارت آمریکا در اروگوئه درخواست آنها برای ملاقات با سفیر را رد کرده است. بعید به نظر می‌رسد که آمریکا به آنها کمک مالی کند چراکه دادگاه‌های فدرال ادعاهای مشابه از سوی دیگر زندانیان سابق گوانتانامو را نیز رد کرده‌اند.

وکیل محلی این چهار زندانی سابق گفت، آنها هنوز شکایتی را تنظیم نکرده‌اند اما اگر بخواهند این امر صورت می‌گیرد. اروگوئه یک خانه در اختیار این زندانیان سابق قرار داده و ماهیانه حدود 600 دلار کمک مالی دریافت می‌کنند که براساس آمارهای رسمی این مبلغ بیشتر از چیزی است که 40 درصد از کارگران تمام وقت اروگوئه ماهیانه درآمد دارند.

یک اتحادیه محلی که در استقرار آنها در اروگوئه نقش داشته گفت، این افراد پیشنهادهای متعدد برای استخدام در مشاغل ساخت‌وساز، آشپزی و غیره را رد کرده‌اند.

این زندانیان سابق می‌گویند، آنها می‌خواهند کار کنند اما به دلیل مشکلات روحی و جسمی که به خاطر حبس در گوانتانامو دچار شده‌اند، نمی‌توانند کار کنند و باید ابتدا زبان اسپانیایی بیاموزند.

یکی از روزنامه‌های اروگوئه که به شدت از تصمیم موخیکا برای دعوت از این زندانیان سابق انتقاد کرده، گفت: کاملاً مشخص است که آنها دوست ندارند کار کنند. امروزه اروگوئه با مشکل غیرضروری مواجه شده که قبلاً در این کشور وجود نداشته است.

در همین حال ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن مجبور به پرداخت غرامت به این افراد نیست چراکه بازداشت آنها در سال 2002 میلادی در افغانستان و در جریان جنگ صورت گرفته است.

انتهای پیام

کد N817076

وبگردی