آفتاب
بیگدلی در گفتگو با مهر :

کاخ سفید بایدفکری برای مشکلات خودکند/ اوباما به دنبال کسب محبوبیت

کاخ سفید بایدفکری برای مشکلات خودکند/ اوباما به دنبال کسب محبوبیت

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در آمریکا به قدری مشکلات در هم تنیده است که کاخ سفید باید فکری برای حل مشکلات خود بکند، به راحتی می توانیم بگوییم اگر همه مفاد توافق اجرایی نشود ما هم متعهد نخواهیم بود.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تصویب طرح نظارت بر توافق هسته ای از سوی سنای آمریکا اظهار داشت: از زمانی که طرح در کمیته روابط خارجی سنا با اکثریت آرا به تصویب رسید و با نرمشی که از طرف اوباما ایجاد شد، به نظر می رسید که یک نوع سازگاری پنهانی میان دولت و کنگره وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح تصویب شده توسط سنای آمریکا نمی تواند برای مذاکرات مشکلی ایجاد کند، افزود: وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارنظرهای اخیر خود گفته است به بهترین نقطه امضای توافق رسیده ایم و به هر حال این توافق به نفع حزب دموکرات خواهد بود و می تواند یک محبوبیت جدید ایجاد کند. محبوبیت اوباما در آخرین نظرسنجی ۴۳ درصد بوده است که این رقم بسیاری پایینی است که حتی می تواند اوباما را از عضویت در حزب نیز برکنار کند و سفر اون به کوباما و ملاقات با کاسترو نیز در همین راستا بوده است.

بیگدلی به مسئله تحریم ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما با ۴ نوع تحریم روبه رو هستیم که یکی از تحریم ها، تحریم های کنگره آمریکا است و متأسانه تحریم های شبکه بانکی و نفتی که بر کشور فشار وارد کرده است در گروه تحریم های کنگره آمریکا قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در مذاکرات تا حد زیادی این مشکل که بتوانیم نقطه نظرات طرفین را به یکدیگر نزدیک کنیم، حل شده است، بیان کرد: بیانیه سوئیس این مسئله را نشان داد و بر همین اساس به نظر می رسد در حال حاضر بزرگ ترین مسئله همان تحریم ها است و این وظیفه دولت آمریکا است که بتواند این مشکل را در کنگره حل و فصل کند.

بیگدلی گفت: اگرچه این طرح نظارت از سوی کنگره برای اینکه توافق ظرف یک هفته تا ۱۰ روز در اختیار کنگره قرار گیرد، تصویب شده است اما به نظر می رسد عقب نشینی اوباما در برابر کنگره مانع از مانع تراشی آنها شود. من این خوش بینی را دارم که تصویب این طرح بر روند مذاکرات تأثیری نخواهد داشت، چراکه به هر حال به دلیل نیاز آمریکا کنگره نباید پافشاری کند.

وی در پاسخ به این سئوال که به غیر از خوش بینی چه عامل بازدارنده‌ای از سوی ایران می تواند مانع کارشکنی های آمریکا شود، تصریح کرد: در حقیقت در این نوع از مذاکرات عامل بازدارندگی به صورت عمل متقابل وجود ندارد. ما با رئیس جمهور و وزارتخارجه آمریکا وارد مذاکره شده ایم. هر چند که به لحاظ حقوقی این اظهار نظر که ما کاری با کنگره نداریم چندان قابل پذیرش نیست و در تاریخ آمریکا نیز چندین بار اتفاق افتاده است که کنگره تصمیم گیری های رئیس جمهور را به رأی گذاشته است، اما به هر حال این توافق به نفع اوباما و آمریکا خواهد بود و آنها باید این امر را بپذیرند.

بیگدلی درباره طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب توافق نهایی در مجلس، اظهار داشت: این اقدام تبدیل به یک سیاست انتقام جویانه خواهد شد که به نظر من مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در آمریکا به قدری مشکلات در هم تنیده است که کاخ سفید باید فکری برای حل مشکلات خود بکند. ما به راحتی می توانیم بگوییم که اگر همه مفاد توافقنامه را اجرایی نکنید ما هم به هیچ یک از بندها متعهد نخواهیم بود و به اقدامات خود باز خواهیم گشت. 

 

کد N816921

وبگردی