آفتاب

ملاقات مرکل و پوتین؛ گامی در جهت عادی‌سازی روابط برلین و مسکو

ملاقات مرکل و پوتین؛ گامی در جهت عادی‌سازی روابط برلین و مسکو

رهبران روسیه و آلمان در حاشیه سالگرد پایان جنگ جهانی دوم که در مسکو برگزار می شود با یکدیگر دیدار خواهند داشت. این ملاقات نقش سازنده ای در از سرگیری روابط دوستانه بین دو کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز در کاخ کرملین با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. انتظار می رود که حل بحران اوکراین و از سرگیری روابط دوستانه مابین مسکو – برلین از مهمترین محورهای مورد بحث در این دیدار باشد.

به گفته «یوری اوشاکوف» مشاور امور خارجی پوتین، رهبران دو کشور به ویژه درباره حل اختلافات داخلی اوکراین و لزوم نظارت شدید بر رعایت پیمان «مینسک» از سوی دولت کی یف و جدایی طلبان جنوب شرق اوکراین صحبت خواهند کرد.

علاوه بر این، انتظار می رود که طرفین درباره افزایش همکاری بین روسیه و آلمان در زمینه های مختلف  به گفتگو بپردازند.

مرکل و پوتین به ویژه درباره افزایش تجارت و روابط اقتصادی با یکدیگر گفتگو خواهند کرد. از سال ۲۰۱۴ به این سوی، برای نخستین بار در سال های اخیر، حجم مبادلات تجاری بین مسکو – برلین تا ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

آلمان با بیش از ۶۰۰۰ شرکت روسی همکاری مستقیم دارد که از این میان مالکیت ۸۰۰ شرکت در اختیار آلمانی ها است. به این ترتیب، حجم سرمایه گذاری برلین در روسیه به ۲۱ میلیارد دلار می رسد.     

روابط میان مسکو – برلین از سال گذشته و در پی الحاق منطقه «کریمه» به خاک روسیه دستخوش تنش شده است. اختلاف دو کشور به واسطه اعمال تحریم های اتحادیه اروپا بر روسیه به اوج خود رسید هرچند به نظر می آید که در نهایت برلین تسلیم شده و گام های مثبتی را در جهت عادی سازی روابط برمی دارد.

کد N816897

وبگردی