آفتاب
تحولات یمن؛

بمباران فرودگاه صنعاء/ وخامت اوضاع انسانی در صعده

بمباران فرودگاه صنعاء/ وخامت اوضاع انسانی در صعده

اولتیماتوم ۲۴ ساعته عربستان به أنصارالله برای ترک ابین، وخامت اوضاع انسانی در صعده وحملات ددمنشانه سعودی ها با سلاح های ممنوعه به صعده از جمله اخبار امنیتی یمن به شمار می روند.

یک شنبه ۹۴/۲/۲۰

۲:۵۰ اولتیماتوم ۲۴ ساعته عربستان به أنصارالله برای ترک ابین

اخبار رسیده از ریاض پایتخت عربستان سعودی حاکی از آن است که فرماندهی ارتش عربستان نیروهای خود را به صورت زمینی به سمت استان یمنی «أبین» حرکت داده و به نیروهای أنصارالله ۲۴ ساعت وقت دادند تا از این شهر عقب نشینی کرده و آن را ترک کنند.
گفته می شود تعداد نیروهای ارتش عربستان که حرکت زمینی خود را آغاز کرده اند زیاد نیست و فقط ۶۰ نفر هستند اما گویا از نیروهای کوماندو و آموزش دیده اند.

۰۰:۵۰ سازمان ملل:حمله هوایی عربستان به یمن نقض قوانین بین المللی است

یوهانس وان در کلوو در بیانیه ای اعلام کرد علیرغم درخواست های قبلی از شهروندان برای خروج از شهر صنعا، حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به شهر صعده برخلاف قوانین بین المللی است.

در بیانیه وی آمده است: بمباران بدون اعتنا به مناطق پرجمعیت، با یا بدون اطلاع قبلی نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است. این در حالی است که طی روزهای اخیر دولت عربستان به بهانه حملات نیروهای قبایلی به برخی از مناطق عربستان بر شدت حملات ۱.۵ ماهه خود علیه یمن افزوده است.

در شهریور ماه سال گذشته، نیروهای مردمی یمن عبد ربه منصورهادی در یمن را ساقط کردند اما از ۱.۵ ماه پیش عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از برخی از کشورهای عربی بر فراز این کشور منطقه پرواز ممنوع برقرار کرده است.

شنبه ۹۴/۲/۱۹

۱۹:۴۷ استاندار صعده:اوضاع انسانی صعده فاجعه بار است

محمد الرازحی استاندار صعده اعلام کرد: اوضاع انسانی در استان فاجعه باراست.

وی افزود: بیمارستان های صعده از کمبود اقلام پزشکی رنج می برد و خیابان های مملو از آوارگان است.قیمت هر بشکه سوخت هزار دلار در صعده است.

الرازحی بیان کرد: مناطق مسکونی در صعده هدف بمباران قرار دارد و استان صعده منطقه جنگ زده و بحران زده است.

وی از سازمان های بشر دوستانه درخواست کرد به حمایت بیمارستان ها و کادر پزشکی در صعده بشتابند.

الرازحی تاکید کرد: ارتباط رسانی تقریبا وجود ندارد زیرا شبکه ارتباط رسانی نابود شده است.انبارهای غذایی رو به نابودی است.

۱۵:۵۶ حملات ددمنشانه سعودی ها با سلاح های ممنوعه به صعده

منابع یمنی اعلام کردند: جنگنده های سعودی پایگاه هوایی الدیلمی را در صنعا در پایتخت یمن هدف قرار دادند.

این منابع همچنین از بمباران منازل شیوخ نجران و جیزان به اتهام همکاری با ارتش یمن خبر دادند و افزودند: منزل شیخ قبایل وائله هدف قرار گرفته است که ابو راسین و همسرش شهید شدند.

از سوی دیگر منابع یمنی از ادامه حملات موشکی، خمپاره ای و بمبهای خوشه ای ممنوعه به استان صعده خبر دادند.

این منابع بیان کردند: جنگنده های سعودی به شدت خیابان سراسری در صعده و مراکز دولتی و خصوصی و آثار تاریخی این شهر مانند دروازه یمن و بازار السربی را هدف قرار دادند.

همچنین جنگنده های سعودی دو یورش به منطقه آل حمیدان، هفت یورش به مجز و ۱۶ یورش به حیدان در مران کردند که آماری از تعداد تلفات آن در دست نیست.

در منطقه سمنه در استان حجه در شمال غرب یمن جگنده های سعودی منزل محمد ناصر فکنه را هدف قرار دادند که بر اثر این حملات ۱۳ نفر شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند. تصاویر این کشتار بسیار دلخراش است.

۱۴:۱۴ دیده بان حقوق بشر مطرح کرد:شباهت تجاوز عربستان علیه یمن به جنایات اسرائیل در غزه

«کنت رات» دبیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار یادداشتی در صفحه توئیتر خود نوشت جنگی که عربسان علیه یمن آغاز کرده بسیار شبیه جنایاتی است که اسرائیل در غزه مرتکب شد.

وی اعلام کرد که اسرائیل در شیوه برخورد با غیر نظامیان اینطور عمل می کند که در صورت عدم خروج غیر نظامیان از مناطق درگیری حمله به آنها را قانونی و مشروع قلمداد می کند و عربستان نیز در تجاوز اخیر خود به یمن اینگونه عمل می کند.

بیان اظهارات فوق توسط کنت رات پس از اعلام منطقه نظامی در استان صعده از عصر دیروز توسط عربستان صورت گرفت.

۱۲:۰۶ بمباران فرودگاه صنعاء/ حملات گسترده به مناطق مختلف صعده

جنگنده های متجاوز عربستان سعودی فرودگاه بین المللی صنعاء را بمباران کردند. هدف از این حمله جلوگیری از ارسال کمک های بشردوستانه به یمن بوده است.

خبر دیگر اینکه جنگنده های سعودی یک بازار در منطقه «المجازین» در استان صعده را بمباران کردند. عربستان سعودی از روز گذشته استان صعده را آماج حملات هوایی گسترده قرار داده و این استان را منطقه نظامی اعلام کرده است.

منطقه «آل حمدان» در استان صعده نیز از جمله مناطقی بود که امروز هدف دو حمله هوایی عربستان سعودی قرار گرفت.

۱۱:۳۲ مسکو خواهان برقراری آتش بس در یمن شد

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای خواهان توقف جنگ و خونریزی در یمن شد.

 در این بیانیه آمده است: علی رغم تلاشهای بین المللی که هم اکنون برای توقف عملیات نظامی در یمن صورت می گیرد، همچنان حملات نظامی به شکل وحشیانه ادامه دارد و موضع مسکو در این شرایط حمایت از آتش بس و توقف کشتار مردم است.

مسکو همچنین در ادامه خواهان تلاشهای جامعه جهانی برای ایجاد گذرگاههای امن برای ارسال کمکهای بشردوستانه به مردم جنگ زده یمن شد.

۱۰:۳۱ تخریب کامل ۶ منزل در صعده/ پیشروی ارتش در منطقه «المنداره»

جنگنده های عربستان سعودی منطقه «مران» در استان صعده بمباران کردند. در این حمله که از صبح امروز در ۱۶ نوبت صورت گرفت ۶ منزل به طور کامل تخریب شد. پرواز جنگنده های سعودی بر فراز آسمان این منطقه همچنان ادامه دارد.

خبر دیگر اینکه نیروهای ارتش یمن و کمیته های مقاومت مردمی این کشور در حال پیشروی به سوی منطقه «المنداره» در شیخ عثمان در استان عدن هستند.

۹:۰۰ انصارالله یمن: کشتار جمعی علنی در صعده به دست آل سعود/هدف از اعلام آتش بس موقت

«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصارالله یمن با اشاره به اعلام آتش بس موقت توسط عربستان در یمن از روز سه شنبه هفته جاری اعلام کرد که هدف عربستان از اعلام آتش بس موقت در یمن گذاشتن سرپوش بر روی جنایات خود در این کشور است.

از سوی دیگر به دنبال اعلام منطقه نظامی در صعده توسط عربستان از عصر دیروز وی اعلام کرد که جنگنده ها، موشکها و توپخانه های عربستان همه روستاها و مناطق را در استان صعده مورد هدف قرار می دهند.

 البخیتی افزود: عربستان هم اکنون در حال  کشتار جمعی غیر نظامیان آن هم به شکل آشکار در استان صعده است.

۸:۵۵ «احمد العسیری»:هرگز یورش زمینی به یمن نخواهیم داشت

احمد العسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف تجاوز به یمن اعلام کرد که هرگز یورش زمینی به این کشور نخواهیم داشت.

وی گفت: ما به تلاش هایمان برای جلوگیری از نفوذ حوثی ها به مرزهای عربستان ادامه خواهیم داد.

احمد العسیری در توجیه جنایات رژیم آل سعود در یمن اعلام کرد که استان صعده به یک منطقه نظامی تبدیل شده است و هدف حملات جنگنده های سعودی قرار خواهد گرفت.

۸:۳۲ «عادل الجبیر»:آتش بس موقت در یمن از روز سه شنبه آغاز می‌شود

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با «جان کری» همتای آمریکایی خود اعلام کرد که آتش بس موقت ۵ روزه در یمن از دوازدهم ماه جاری میلادی (۲۲ اردیبهشت) آغاز خواهد شد.

وی گفت که در نشست با کری چالش های فرا روی منطقه و راه های اجرای آتش بس انسانی مشروط در یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عادل الجبیر پایبند بودن جنبش انصار الله یمن به آتش بس موقت را شرط اجرای آن دانست.

عربستان سعودی در حالی از آتش بس موقت در یمن سخن می گوید که پیش از اجرای این آتش بس حملات هوایی خود را به مناطق مسکونی یمن شدت بخشیده است به طوری که در بسیاری از شهرهای این کشور فاجعه انسانی در حال رخ دادن است

۰۸:۰۸ اعلام ۹ حمله هوایی به استان صعده/ بمباران الجوف، عدن و زنجبار

جنگنده های متجاوز عربستان سعودی در جدیدترین جنایات خود به یمن ۹ بار استان صعده در شمال این کشور را بمباران کردند.

این جنگنده ها همچنین خودروهای شهروندان در منطقه «الیتمه» در استان الجوف را بمباران کردند که بر اثر آن شماری از شهروندان یمنی شهید و زخمی شدند.

منطقه «دار سعد» در شهر عدن نیز هدف حملات سعودی قرار گرفت. شهر زنجبار در استان ابین نیز هدف ۴ حمله هوایی قرار گرفت.

۰۵:۲۷ واکنش یمنی ها به حضور هواداران منصور هادی بر سفره سعودی ها

طی ساعات گذشته عکس تعدادی از سیاستمداران یمنی که گرد سفره ای در عربستان سعودی جمع شده اند و در حال غذا خوردن هستند، جنجال آفرید.

این عکس به سرعت و به طور گسترده در فضای مجازی جهان عرب و بخصوص یمن منتشر شد و واکنش های بسیار زیادی را به دنبال داشت.

این سیاستمداران همگی از هواداران و یاران «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن هستند. آنها در حالی غذا می خورند که کودکان، زنان، سالخوردگان و دیگر شهروندان یمنی زیر باران موشک و بمب های ارتش عربستان و همدستانشان در حال به شهادت رسیدن هستند.

تحولات روزهای گذشته یمن از اینجا قابل بازیابی است.

کد N816814

وبگردی