آفتاب

چالش صنعت هسته‌ای فرانسه

چالش صنعت هسته‌ای فرانسه

در صورتی که فرانسه نتواند با اعمال سیاست‌ها و راهکارهای درست به حدود 6 دهه یکه تازی خود در صنعت انرژی هسته‌ای ادامه دهد؛ کشورهایی هم‌چون روسیه و چین که به سرعت در حال گسترش فعالیت‌های خود در بازار جهانی هسته‌ای هستند جایگاه فرانسه را به شدت تضعیف خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه‌ی وال استریت ژورنال در گزارشی در مورد مشکلات و چالش‌های ایجاد شده در صنعت هسته‌ای فرانسه نوشت: برای دهه‌ها منبع اصلی تغذیه انرژی مورد نیاز فرانسه، انرژی هسته‌ای بوده است که حدود یک سوم برق مورد نیاز فرانسه از این طریق تامین می‌شود که این میزان بیش‌ترین مقدار استفاده‌ی یک کشور از انرژی هسته‌ای برای تولید برق در جهان است.

شرکت‌های هسته‌ای فرانسه نیز همواره در زمینه‌ی ساخت و کنترل فعالیت راکتورهای هسته‌ای و مسائل ایمنی آن در سرتاسر جهان پیشگام بوده‌اند و در واقع صادرات تجهیزات و سوخت هسته‌ای، همواره بیش‌ترین میزان سهم صادرات این کشور را تشکیل می‌داده‌اند.

اما در سال‌های اخیر و با توجه به ساخت نیروگاه هسته‌ای دینامو؛ طرح‌ها و برنامه‌هایی که قرار بود در ساخت این راکتور هسته‌ای که دارای پیشرفته‌ترین فن‌آوری روز در صنعت هسته‌ای است، اجرای آن‌ها با چندین سال تاخیر روبه‌رو شده است و میلیاردها دلار برای اتمام ساخت این راکتور کسری بودجه وجود دارد. اخیرا نیز پیدایش مشکلات فنی در روند ساخت این راکتور ابهامات جدیدی را در زمینه‌ی زمان به پایان رسیدن این پروژه به وجود آورده است.

فرانسه در سال جاری میزبان گفت‌وگوهای تغییرات آب و هوا سازمان ملل خواهد بود، مقامات فرانسه تلاش خواهند کرد که به دیگر کشورها یادآوری کنند که انرژی هسته‌ای یک منبع تولید انرژی با کم‌ترین میزان آلاینده‌های کربنی است.

اما در صورتی که فرانسه نتواند به دیگر کشورهای مصرف کننده اطمینان دهد که نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توانند در یک بازه‌ی زمانی مشخص و بدون کسری بودجه ساخته شوند، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد شک و تردید نسبت به انرژی هسته‌ای شود که هم‌اکنون نیز می‌توان نمونه‌ی آن را در کشورهایی مثل آلمان و سوییس دید که تصمیم گرفته‌اند استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع تولید برق را به صورت کامل متوقف کنند.

اما کشورهای در حال توسعه گزینه‌ی دیگری به جز جایگزینی انرژی هسته‌ای با زغال سنگ و گاز مایع ندارند. در صورتی که فرانسه نتواند با اعمال سیاست‌ها و راهکارهای درست به حدود 6 دهه یکه تازی خود در تولید و صادرات تجهیزات هسته‌ای در جهان ادامه دهد، در آن صورت کشورهایی هم‌چون روسیه و چین که به سرعت در حال گسترش فعالیت‌های خود در بازار جهانی هسته‌ای هستند، جایگاه فرانسه را به شدت تضعیف خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N816474

وبگردی