آفتاب

ساخت دو راکتور هسته‌ای توسط چین در آرژانتین

ساخت دو راکتور هسته‌ای توسط چین در آرژانتین

قرارداد مالی 13 میلیارد دلاری ساخت دو راکتور هسته‌ای توسط شرکت‌های چینی در آرژانتین به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، بنا به گفته یک مقام هسته‌ای چینی در این قرارداد چین یک وام 13 میلیارد دلاری را برای ساخت دو راکتور هسته‌ای به آرژانتین اعطا خواهد کرد. هم‌چنین همه مراحل ساخت این دو راکتور مثل طراحی،‌ ساخت،‌ نصب و چرخه سوخت آن توسط شرکت ملی اتمی چین (CNNC) انجام خواهد شد.

هم‌چنین یک منبع آرژانتینی در این مورد به ورلد نوکلیر نیوز، گفت: این قرارداد در واقع بخشی از برنامه بزرگ‌تری است که دولت آرژانتین قصد دارد با افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ای به 3 هزار مگاوات در طول 10 سال آینده برای پاسخ به نیاز روزافزون به برق آن را عملی کند.

شرکت هسته‌ای دولت آرژانتین نوکلیر الکتریکا (SA) قصد دارد تا ساخت یک راکتور هسته‌ای آب سنگین 800 مگاواتی را از سال 2016 آغاز کند.

پروژه دوم نیز که در مراحل مقدماتی به سر می‌برد یک راکتور آب سنگین 1100 مگاواتی است که قرار است ساخت آن از سال 2017 کلید بخورد.

شرکت‌های چینی که در قرارداد ساخت این دو راکتور هسته‌ای با آرژانتین همکاری خواهند کرد شرکت هاربین الکتریک،‌ شانگهای الکتریک و صنایع سنگین چین به علاوه شرکت‌ ملی اتمی چین خواهند بود.

چین هم اکنون در حال ورود به بازار صادرات تجهیزات هسته‌ای و آغاز رقابت با غول‌های هسته‌ای هم‌چون آمریکا و فرانسه است. مصر نیز از دیگر اولویت‌های چین برای صادرات تجهیزات هسته‌ای است.

هم‌چنین بنا به اعلام برنامه توسعه استراتژیک انرژی از سال 2014 تا 2030 که سال گذشته در سازمان انرژی اتمی چین مطرح و تصویب شد، عربستان و سودان دو کشور عمده صادر کننده نفت به چین در فهرست کشورهای مورد نظر چین برای صادرات تجهیزات هسته‌ای قرار دارند.

هم اکنون چین با 16 کشور همکاری هسته‌ای دارد اما خاورمیانه ظرفیت بالقوه‌ای برای ‌آغاز همکاری‌های هسته‌ای با چین را دارد. از میان کشورهای اروپایی نیز چین هم اکنون با جمهوری چک و لهستان همکاری هسته‌ای دارد.

انتهای پیام

کد N816322

وبگردی