آفتاب

از میانجی‌گری بری بین فتح و حماس تا دیدار 2 هیات در بیروت

از میانجی‌گری بری بین فتح و حماس تا دیدار 2 هیات در بیروت

رئیس پارلمان لبنان علاوه بر پیگیری مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب‌الله، موفق شد تا دو هیات فتح به ریاست عزام الأحمد و هیات حماس به ریاست موسی ابو مرزوق را دور هم جمع کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه النهار، موسی ابو مرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و عزام الأحمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در یک زمان وارد بیروت شدند و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان این فرصت را غنیمت شمرد و تلاش خود را برای دیدار آنها در بیروت کرد.

نبیه بری در دیدار با این دو مقام فلسطینی در خصوص مسائل اختلاف در روابط میان دو طرف گفت‌وگو کرد.

بری پس از اینکه ابو مرزوق را به نقشه راه و گشودن صفحه جدیدی از مذاکرات با فتح قانع کرد، در نشستی در مقابل اعضای دو هیات تاکید کرد که نباید در مسیر سیاست طرح اتهامات متقابل حرکت کرد و باید بر سر رسیدن به نقاط مشترک تلاش کرد.

روزنامه النهار نوشت که پیش‌نویسی که نبیه بری ارائه داده است مبتنی بر این است که برای تحقق آشتی فلسطینی- فلسطینی تلاش شده و توافق‌های به امضا رسیده در این خصوص اجرایی شود. همچنین کمیته مستقل و بی‌طرفی برای پیگیری پرونده کارمندان در غزه و کرانه باختری تشکیل شود تا این مشکلات را حل و فصل کند برای سازماندهی به اوضاع سازمان آزادی‌بخش نیز تلاش شود.

پیام نهایی به این دو هیات این بود که از آن دو خواسته شد تا به مصر بروند و در این کشور یا یک کشور عربی دیگر سیاست فلسطینی جدیدی را به جای این تنش‌ها کلید بزنند.

در همین حال، سایت اینترنتی النشره گزارش داد که در راستای تکمیل این طرح رئیس پارلمان لبنان، دیداری در سفارت فلسطین در لبنان میان دو هیات فتح و حماس با حضور عزام الاحمد و موسی ابو مرزوق و همچنین اشرف دبور، سفیر فلسطین در لبنان و فتحی ابو العردات، دبیر اول گروه‌های سازمان آزادی بخش فلسطین و علی برکه، نماینده جنبش حماس در لبنان و احمد عبدالهادی و جهاد طه، دو عضو رهبری سیاسی جنبش حماس در لبنان و صبحی ابو عرب، فرمانده امنیت ملی برگزار شد.

در این دیدار پیشنهاداتی که بری در نشست مشترک خود با دو گروه در روز گذشته مطرح کرده بود، مورد بررسی قرار گرفت و توافق شد که اقداماتی برای ایجاد فرصت‌هایی جهت از بین بردن موانع بر سر راه دولت توافق ملی صورت بگیرد تا این دولت به ماموریت خود به صورت کامل در نوار غزه عمل کند و همچنین راه در مقابل گام‌ها جهت پایان دودستگی‌ها گشوده شود و تماس‌ها میان دو طرف جهت تضمین این توافق‌ها ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N816284

وبگردی