آفتاب
بخشایش:

نحوه نظارت کنگره امریکا روند توافق هسته‌ای را پیچیده‌تر می‌کند

نحوه نظارت کنگره امریکا روند توافق هسته‌ای را پیچیده‌تر می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نحوه نظارت کنگره امریکا روند توافق هسته‌ای را پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه «رویداد» با بیان اینکه مذاکرات به اندازه کافی پیچیدگی دارد، ورود کنگره امریکا به بحث هسته ای را منجربه پیچیدگی بیشتر در این گفت و گوها دانست.

احمد بخشایش درخواست کنگره امریکا برای نظارت بر توافق هسته‌ای را مبتنی بر دو سناریو عنوان کرد و گفت: سناریوی نخست مبنی بر یک پازل سیاسی و نوعی همکاری میان قوه مقننه و قوه مجریه در امریکا به منظور افزایش فشار بر ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این سناریو را ناشی از تئوری توطئه خواند و تصریح کرد: هم اکنون دعوا میان حزب دموکرات و جمهوری خواه در جریان است؛ اوباما در تلاش است میراثی را برای خود به ثبت برساند؛ ولی جمهوری خواهان مخالف هستند.

بخشایش با بیان اینکه مذاکرات به اندازه کافی پیچیدگی دارد، ورود کنگره امریکا به بحث هسته ای را منجر به پیچیدگی بیشتر در این گفت و گوها دانست.

وی گفت: کنگره امریکا رئیس جمهور را ملزم می کند بعد از چند روز متن توافق را برای کنگره ارسال کند و رئیس جمهور بخشی از متن توافق را ارائه می دهد که مربوط به لغو تحریم ها از سوی کنگره باشد.

بخشایش با تاکید بر اینکه لزومی برای ارسال متن لغو تحریم های مربوط به شخص رئیس جمهور به کنگره وجود ندارد، تصریح کرد: اگر اعضای کنگره با لغو تحریم ها موافق نباشند، رئیس جمهور بمدت 10 روز زمان در اختیار دارد که نسبت به وتوی کنگره اقدام کند؛ در ادامه اعضای کنگره نیز 12 روز زمان دارند که مجددا وتوی رئیس جمهور را وتو نمایند.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه این روند منجر به تاخیر 52 روزه در اجرای توافق می شود، افزود: تیم مذاکره کننده ما در تلاش است با حداقل انرژی، حداکثر امتیاز را بدست آورد؛ مقامات امریکایی از این جهت ناراحت هستند که اگر تحریم ها را لغو کنند و مجددا بخواهد چتر تحریمی را بازگردانند، روسیه و چین نیز می بایست مجددا در شورای امنیت حضور یابند و شاید این دو کشور در این شرایط همکاری نکنند.

بخشایش ادامه داد: ما موافق این هستیم که منافع مان تامین شود و ملت خوشحال باشند تا کمی از منظر روانی فضا آسان تر شود؛ بنابراین معتقدم بهتر است کار را ادامه دهیم.

کد N816230

وبگردی