آفتاب

گورباچف رهبران غربی را به عدم احترام به پیروزی بر نازیسم متهم کرد

گورباچف رهبران غربی را به عدم احترام به پیروزی بر نازیسم متهم کرد

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گفت که مقام‌های دولت‌های غربی که از حضور در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی در مسکو امتناع کردند، عدم احترام خود را به ملت‌هایی نشان دادند که نازیسم را شکست داده و قربانی در این راه دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میخاییل گورباچف، آخرین رهبر شوروی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اینترفکس گفت: بی‌اعتنایی به اقدامات کشورهایی که علیه نازیسم جنگیدند و آن را شکست دادند، بی‌احترامی به تمام افرادی است که در این جنگ حضور داشتند و علیه این «طاعون قهوه‌ای» به مقابله پرداختند.

وی افزود: مطمئنم که بدون حضور روسیه پیروزی در مقابل نازی‌ها غیرممکن بود. اگر به خاطر ارتش شوروی نبود، نازیسم حتی تا مرزهای غیرقابل باوری گسترش می‌یابد و تا امروز نیز به گسترش مرزهایش ادامه می‌داد. برخی از سیاستمداران این مساله را نتوانستند درک کنند اما مردم باید آن را متوجه شوند.

گورباچوف ادامه داد: اختلافاتی میان مردم آمریکا و مقام‌های ایالات متحده وجود دارد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از حضور در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی در مسکو امتناع کرد.

آخرین رهبر شوروی سابق دولت واشنگتن را به خاطر اعمال فشار بر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در این مراسم شرکت نکرد، مقصر دانست و البته موضع ضدفاشیسم مرکل را ستود و بار دیگر گفت که صدراعظم آلمان قرار است 10 مه به عنوان نماینده «آلمان نوین، آزاد شده توسط ارتش شوروی و آلمان‌هایی که علیه نازیسم جنگیدند» به مسکو برود.

رهبران 27 کشور جهان در این مراسم شرکت کردند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس از حضور در این مراسم امتناع کرد.

الکسی پسکف، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه گفت: موضع آمریکا در قبال هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی کاملاً غیراخلاقی است. ما 27 میلیون نفر را قربانی جنگ با هیتلر کردیم و اوباما نمی‌تواند این حقیقت را کتمان کند.

انتهای پیام

کد N815990

وبگردی