آفتاب

مقامات افغانستان: داعش طالبان را برای درگیری‌های بهار آموزش می‌دهد

مقامات افغانستان: داعش طالبان را برای درگیری‌های بهار آموزش می‌دهد

یکی از مقامات افغانستان همزمان با افزایش سطح هشدار نسبت به تهدید داعش در این کشور اعلام کرده است، متحدان خارجی داعش، شبه‌نظامیان طالبان را در یکی از ولایات ناآرام افغانستان آموزش می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان مکرراً نسبت به تهدید ناشی از داعش ابراز نگرانی می‌کند.

اما فرماندار قندوز، ایالتی که دو هفته است صحنه درگیری‌های شدید بین نیروهای دولتی و طالبان شده، پا را از این حد فراتر گذاشته و ادعا کرده است: نیروهای دو گروه تروریستی طالبان و داعش در این منطقه به هم پیوسته‌اند.

محمد عمر صافی، فرماندار قندوز در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی در این باره گفت: اعضای داعش در حال حاضر از نیروهای طالبان حمایت کرده، به آنها آموزش داده و تلاش می‌کنند ظرفیت آنها را برای جنگی بزرگتر بالا ببرند.

این در حالی است که شاهدان عینی به ادعاها درباره افزایش حضور داعش در افغانستان با شک و تردید نگاه می‌کنند.

با این حال این گروه تروریستی تاکنون به صورت رسمی حضور خود در افغانستان را اعلام نکرده است و به نظر می‌رسد گروه‌های افراطی‌تر فعلی در این کشور تنها افرادی هستند که به طالبان پشت کرده و تلاش می‌کنند مرگبارتر به نظر برسند.

در همین حال گفته می‌شود، این دو گروه که از ایدئولوژی‌های متفاوتی از مذهب سنی پیروی می‌کنند، در مناطقی از جنوب افغانستان به صف‌آرایی علیه یکدیگر پرداخته‌اند.

اما فرماندار قندوز تاکید می‌کند که درگیری‌ها در شمال افغانستان متفاوت است؛ جایی که شاهد ورود بی‌سابقه شبه‌نظامیان خارجی از کشورهایی چون چچن، پاکستان و تاجیکستان است.

عبدالودود وحیدی، سخنگوی فرمانداری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: در منطقه امام صاحب، شبه‌نظامیان داعش نیروهای محلی طالبان برای افزایش ظرفیت آنها را حمایت کرده و آموزش می‌دهند.

ماه گذشته صدها تن از شبه‌نظامیان چند ساعت پس از آغاز حملات بهاری طالبان تا شش کیلومتر وارد شهر قندوز شدند؛ اقدامی که جدی‌ترین تهدید علیه مرکز یک ولایت از زمان حمله آمریکا به افغانستان محسوب می‌شود.

مقامات محلی افغانستان نیز اعلام کردند که ده‌ها هزار تن به علت درگیری‌های شدید بین طالبان و نیروهای دولت افغان طی دو هفته گذشته ناگزیر به کوچ اجباری از منازل‌شان در ایلات قندوز شده‌اند.

انتهای پیام

کد N815781

وبگردی