آفتاب
جلالی در دیدار با قائم مقام وزیر خارجه بلژیک مطرح کرد:

موادمخدر منبع مالی تروریست ها/حمایت تسلیحاتی فرامنطقه ای از داعش

موادمخدر منبع مالی تروریست ها/حمایت تسلیحاتی فرامنطقه ای از داعش

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اروپا منبع اصلی تامین مالی تروریست‌ها را قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: ایران به تنهایی در خط مقدم مبارزه با ترانزیت مواد مخدر قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی کاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا و جمعی از نمایندگان مجلس با «آختن» قائم مقام وزیر امور خارجه بلژیک دیدار و گفتگو کردند.

 کاظم جلالی در این نشست که با حضور غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر، امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس و محمود بریمانی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران نزد کشور پادشاهی بلژیک، اتحادیه اروپا و دوک نشین لوکزامبورگ برگزار شد، با بیان اینکه روابط دو کشور در دوسال اخیر روند رو به رشدی داشته است، گفت: رابطه ایران و بلژیک سابقه‌ای ۲۰۰ ساله دارد و باید از ظرفیت‌های تاریخی دو کشور در ارتقا این روابط بهره بگیریم و از این طریق روابط پارلمانی دوکشور نیز توسعه یابد.

وی در خصوص وضعیت منطقه، شرایط فعلی را اسفبار خواند و تصریح کرد: اقدامات داعش در منطقه وحشیانه است و این گروه تروریستی با جنایات خود شیعیان، اهل سنت، مسیحیان، ایزدی‌ها و هر قومی را کشتار می‌کند.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: گزارش‌های نگران کننده‌ای از پیوستن اروپایی‌ها به گروه تروریستی داعش شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرده بود که مشکل سوریه راه حل سوریه نظامی نیست بلکه مشکل این کشور باید از طریق سیاسی حل شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس  خاطر نشان کرد: متاسفانه حمایت‌های تسلیحاتی و پشتیبانی بسیاری از داعش از سوی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه نیروهای ائتلاف توفیقی در مبارزه با داعش به دست نیاورده است، افزود: بیشترین تلاش‌ها برای مقابله با داعش از سوی نیروهای مردمی عراق صورت گرفته است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تصریح کرد: در یمن هم زمانی که مذاکرات یمنی-یمنی در حال به نتیجه رسیدن بودن با اقدامات عربستان این مذاکرات بی‌نتیجه ماند.

وی با بیان اینکه با حمله عربستان به یمن یک  فاجعه انسانی در این کشور در حال وقوع است، گفت: عربستان با این حمله دتعداد زیادی از زنان، کودکان و مردم این کشور را کشته و زخمی کرده است و زیرساخت‌های یمن را مورد تخریب قرارداده است اما متاسفانه رسانه‌های غربی چندان این واقعیات را نشان نمی‌دهند.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا با بیان اینکه مشکل دیگری که در یمن در حال وقوع است تقویت تروریسم و القاعده است، گفت: عربستان به مردم بی دفاع حمله می‌کند اما هیچ اقدامی در خصوص منطقه حضرالموت و شهر المکلا که محل حضور القاعده است اقدامی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه گسترش گروه‌های تروریستی و تولید مواد مخدر در افغانستان را دو مشکل اساسی این کشور خواند و تصریح کرد: تروریست‌ها از جنوب افغانستان به سمت شمال این کشور حرکت کرده‌اند و مسیر خود را به آسیای میانه باز کرده‌اند که این زمینه یارگیری‌های جدید و گسترش ترانزیت مواد مخدر را پدید می‌آورد به طوری که اکنون یارگیری داعش در افغانستان تشدید شده است.

جلالی در خصوص تولید افغانستان، توضیح داد: براساس آمار سازمان ملل متحد میزان تولید مواد مخدر در افغانستان به بیش از ۴۰ برابر شده است و لابراتوارهای مجهزی در این کشور در حال تولید مواد مخدر صنعتی جدید هستند که این یک فاجعه است.

وی با بیان اینکه براساس آمار سازمان‌های بین‌المللی سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند، گفت: یکی از پیامدهای افزایش تولید مواد مخدر، رشد ترانزیت آن به سایر نقاط جهان به ویژه اروپاست و دیگری تامین منابع مالی مورد نیاز گروه‌های تروریستی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس منبع اصلی تامین مالی تروریست‌ها را قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: ایران به تنهایی در خط مقدم مبارزه با ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و تعداد زیادی از جوانان ایران در مسیر مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه ایران هزینه‌ مادی بسیاری را برای مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد، یادآور شد: وقتی محکومان مافیای مواد مخدر براساس قوانین اعدام می‌شوند فریاد مجامع مدعی حقوق بشر به گوش می‌رسد که چرا اینها اعدام می‌شوند.

جلالی با بیان اینکه ایران در منطقه کشور با ثباتی است، گفت: از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران می‎‌توان برای رفع مشکلات بین‌المللی و منطقه استفاده کرد.

وی افزود: برجسته کردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اقدامی بود تا برخی کشورها به اهداف سوء خود در منطقه برسند.

نماینده کلیمیان مجلس:مداخله نظامی خارجی در افغانستان موجب افزایش تولید مواد مخدر شد

سیامک مره‌صدق در این نشست با بیان اینکه منطقه به سمت صلح و ثبات حرکت نکرده‌ است، گفت: حضور غیر موجه فرامنطقه‌ای در منطقه را می‌توان عامل اصلی بی‌ثباتی منطقه دانست.

وی افزود: اینکه کشوری در دنیا فکر کند راه حل نظامی تنها راه حل رفع مشکلات است باعث ایجاد فاجعه در منطقه شده است.

نماینده کلیمیان در مجلس خاطر نشان کرد: مداخله نظامی خارجی در افغانستان موجب افزایش تولید مواد مخدر شد.

فاطمه آلیا در این نشست تصریح کرد: رسانه‌های غربی اخبار را به صورت گزینشی پخش می‌کنند و ارسال اخبار را براساس خواسته خود مدیریت می‌کنند و به نظر می‌رسد جریان آزاد اطلاعات در کشورهای غربی به صورت واقعی وجود ندارد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، گفت: امیدواریم تحریم‌های غیرعادلانه ضد ایرانی پس از توافق به صورت یک‌جانبه رفع شود و هیچ نظارت اختصاصی بر فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران صورت نگیرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه بلژیک:راه حل نظامی برای حل بحران سوریه پاسخگو نخواهد بود

آختن در این نشست با اشاره به سفر گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا به اروپا، تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه سیاست خارجی بلژیک مطرح است موضوع خاورمیانه است که این سفر فرصت مغتنمی برای گفتگو درخصوص مسائل منطقه است.

وی در ادامه یادآور شد: تعاملات بیشتر ایران و بلژیک به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی می‌تواند تامین منافع دو کشور را به همراه داشته باشد.

قائم مقام وزیر امور خارجه بلژیک در خصوص مسئله سوریه خاطرنشان کرد: امیدواریم با  گفتگوها و حضور ایران یک راه حل سیاسی برای سوریه پیدا شود چراکه راه حل نظامی برای سوریه پاسخگو نخواهد بود.

کد N815758

وبگردی