آفتاب

کیفی سازی، هدف دولت در بیمه کردن محصولات کشاورزی

کیفی سازی، هدف دولت در بیمه کردن محصولات کشاورزی

مدیر بیمه کشاورزی گیلان گفت: 27 محصول باغی، زراعی، دامی و طیور و زنبور عسل گیلان زیر چتر بیمه کشاورزی رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، گیلان استانی کشاورزی است و تولید محصولات کشاورزانی در آن علاوه بر اینکه زحمات فراونی را دارد و در برخی از موارد ممکن است با وقوع حوادث طبیعی به یکباره سرنوشت همه اعضای خانوار برای تامین هزینه‌ها مورد تهدید قرار گیرد. بلایای طبیعی، آفات نباتی، انواع بیماری‌های گیاهی، تغییرات ناگهانی و حتی بی موقع دما ممکن است خسارت زیادی به کشاورزان وارد کند.

اگرچه گیلان در زمینه بیمه محصولات کشاورزی در کشور پیشرو است، اما هنوز محصول و زمین‌های بسیاری از بهره برداران این قطب کشاورزی ایران زیر چتر بیمه محصولات کشاورزی نرفته است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت این امر عدم آگاهی کامل بهره برداران باشد که مستلزم تعامل بیشتر نهادهای مسئول در این باره است.

بیمه محصولات کشاورزی یکی از اهرم‌های توسعه کشاورزی است که با استفاده از این ساز و کار می‌توان امنیت بیشتری برای تولید‌کنندگان کشاورزی فراهم کرد.

براساس اعلام بیمه کشاورزی گیلان در کشور بیش از 157 نوع محصول بخش کشاورزی، تحت پوشش بیمه کشاورزی است که در این میان 27محصول باغی، زراعی، دامی و طیور و زنبورعسل، گیلان زیر چتر بیمه کشاورزی رفته است.

آمارهای این نهاد حمایتی حاکی است که گیلان با تحت پوشش قرار دادن بطور میانگین40 تا 50 درصد محصولات مهم و استراتژیک خود، جزو استان‌های پیشرو کشور در بیمه محصولات کشاورزی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، صفار حمیدی مدیر بیمه کشاورزی گیلان گفت: استان گیلان به لحاظ سطح و تعداد کارگزاران بیمه برنج با تحت پوشش قراردادن 85هزار هکتار شالیزار، 98هزار شالیکار در سال زراعی پیشین در صدر 16 استان برنج خیز کشور قرار دارد. این استان به لحاظ بیمه چای هم مقام اول را در ایران دارد.

وی افزود: با وجود اینکه استقبال بهره برداران از بیمه محصولات کشاورزی در کشور در حد متوسط است، وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل و بارش برف و باران، تغییرات ناگهانی و بی موقع دما، سرعت دادن به روند پرداخت غرامت و همچنین آگاهی بهره برداران از فواید بیمه باعث شده رغبت و استقبال بهره برداران گیلانی، برای بیمه کردن محصولاتشان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت در بیمه کردن محصولات کشاورزی بیشتر به فکر کیفی سازی است، گفت: اگرچه هر سال بطور میانگین فقط 2 تا 3 محصول کشاورزی گیلان به فهرست محصولات تحت پوشش بیمه اضافه می‌شود، اما در عوض همه محصولات استراتژیک و خاص این استان از جمله برنج، چای، زیتون، کرم ابریشم، بادام زمینی، مرکبات، کیوی و فندق تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

مدیر بیمه کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی در گیلان از سال 68 با بیمه کردن 400 هکتار شالیزار آغاز شده است، گفت: هم‌اکنون بیش از127 هزار بهره بردار- معادل 35 درصد بهره برداران بخش کشاورزی این استان- محصولات، شالیزارها، باغ‌ها و دام و طیور خود را بیمه کرده‌اند.

‌حمیدی با بیان اینکه گیلان به لحاظ وقوع حوادث و بلایای طبیعی جزو 5 استان نخست کشور است، به برف سنگین سال‌های 83 و 92 اشاره کرد و گفت: بیشترین خساراتی که سالانه در بخش کشاورزی این استان ایجاد می‌شود، ناشی از باران‌های سیل آسا و سرمازدگی بوده و محصول برنج درصدر محصولات خسارت دیده استان قرار دارد.

مدیر بیمه کشاورزی گیلان سرعت عمل در پرداخت غرامت به بیمه‌گذاران را راهکار مناسبی برای افزایش اقبال عمومی بهره برداران برای بیمه محصولاتشان دانست و گفت: پس از بارش برف بهمن 92 توانستیم در کمتر از 2 ماه و قبل از پایان سال حدود 90 درصد غرامت ناشی از این برف سنگین را به بهره برداران خسارت دیده پرداخت کنیم که این امر سبب افزایش استقبال 90 درصدی بیمه باغ‌های چای، افزایش 75 درصدی بیمه مرکبات، افزایش 70 درصدی بیمه باغ‌های فندق و افزایش 25 درصدی بیمه باغ‌های کیوی شده است.

‌حمیدی با بیان اینکه گیلان 400 کارگزار و کارشناس بیمه و 31 مرکز کارگزاری برای ارائه خدمات بیمه‌ای دارد که عمده کارکنان آن فارغ التحصیلان کشاورزی هستند، گفت: بیش از70درصد از حق بیمه محصولات کشاورزی از سوی دولت و بصورت یارانه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت غرامت با توجه به سال‌های زراعی پر خطر و کم خطر متغیر است، به یکی از سیاست‌های حمایتی بیمه برای ترغیب بهره برداران اشاره کرد و گفت: برخی از بهره برداران پس از سپری کردن سال زراعی کم خطر در سال زراعی بعد، دیگر رغبتی برای بیمه محصولاتشان نشان نمی‌دهند، این درحالی است که بیمه‌گذارانی که در یک سال زراعی مشمول دریافت غرامت نشده‌اند، هنگام بیمه محصول خود در سال بعد، از تخفیف 10درصدی حق بیمه برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام

کد N815676

وبگردی