آفتاب
سازمان ملل اعلام کرد:

خشونتهای بروندی موجب فرار ۵۰ هزار نفر به کشورهای دیگر شد

خشونتهای بروندی موجب فرار ۵۰ هزار نفر به کشورهای دیگر شد

سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای ضمن اعلام هشدار درباره وضعیت کشور آفریقایی بروندی از فرار بیش از ۵۰ هزار نفر از این کشور در آستانه انتخابات آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، در بیانیه سازمان ملل متحد آمده که بیشترین میزان آوارگان کشور بروندی را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

درگیری های در بروندی بواسط اختلافاتی است که میان هواداران رئیس جمهور فعلی و مخالفان آن بوجود آمده است. این کشور آفریقایی در تاریخ ۲۶ ژوئن شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود. 

«آدریان ادواردز» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که بیش از ۲۵ هزار شهروند بروندی وارد رواندا شده اند، هفت هزار و ۷۰۰ نفر به تانزانیا نقل مکان کرده اند و هشت هزار تن نیز به استان کیووی جنوبی در جمهوری دمکراتیک کنگو گریخته اند. 

تصمیم «پییر انکورون زیزا» رئیس جمهوری بروندی برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری، اعتراضات خشونت باری را در این کشور رقم زده است به طوری که دستکم ۱۸ نفر در جریان این اعتراضات جان باخته اند. 

همچنین خشونت های بروندی باعث نگرانی های جهانی از این بابت شده که این کشور آفریقایی پس از تحمل ۱۳ سال جنگ داخلی ممکن است بار دیگر در ورطه جنگ و درگیری سقوط کند.

اختلافات زمانی بالا گرفت که هواداران انکورون زیزا خواهان حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دور متوالی شدند حال آنکه به گفته معترضین این اقدام خلاف قانون اساسی است.

طبق قانون اساسی کشور بروندی هیچ رئیس جمهوری نمی تواند بیش از ۱۰ سال بر مسند قدرت بنشیند. اما، طرفداران انکورون زیزا خواهان آن هستند که دور نخست ریاست جمهوری وی در محاسبات مردم لحاظ نشود. انکورون زیزا در دور نخست از سوی مجلس انتخاب شده بود و نه در انتخابات عمومی.

 احزاب مخالف دولت بروندی در پی آن هستند که با تشکیل ائتلاف از  یک نامزد واحد حمایت کنند تا شاید به این ترتیب از انتخاب مجدد انکورون زیزا جلوگیری شود.

کد N815562

وبگردی