آفتاب
استاد دانشگاه لندن:

نتانیاهو به موفقیت سیاست خارجی ایران اذعان کرد

نتانیاهو به موفقیت سیاست خارجی ایران اذعان کرد

رئیس گروه مطالعات فلسطین دانشگاه لندن شرکت رژیم اسرائیل در کنفرانس خلع سلاح هسته ای بعد از ۲۰ سال را نشانه موفقیت سیاست خارجی ایران و اذعان این رژیم به قدرت دیپلماسی ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، در روزهای اخیر شاهد شرکت رژیم صهیونیستی در کنفرانس عدم تکثیر سلاح های هسته ای به میزبانی سازمان ملل متحد برای اولین بار بعد از ۲۰ سال بودیم.

این رژیم که تنها دارنده سلاح هسته ای خاورمیانه است با اتخاذ سیاست ابهام هسته ای  تا به حال از امضای NPT طفره رفته است.

یک مقام ارشد این رژیم که نام وی فاش نشده است در گفتگویی با رویترز مدعی شده است که هدف این رژیم از شرکت در این کنفرانس نشان دادن حسن نیت خود به کشورهای عربی با هدف آغاز مذاکرات برای حل نگرانی های مشترک در منطقه است.

در همین راستا گفتگویی با پروفسور«آرشین ادیب مقدم» استاد روابط بین الملل و رئیس گروه مطالعات فلسطین دانشگاه لندن انجام شده است که متن کامل آن در زیر آمده است.

به نظر شما دلیل پشت پرده رژیم اسرائیل برای این تصمیم چیست؟

دولت نتانیاهو بطور واضحی از رویکرد دیپلماتیک  ایران و آمریکا عصبانی است و تصمیم اسرائیل برای شرکت در این کنفرانس را باید دراین راستا دید. اسرائیل که تنها دارنده سلاح هسته ای در غرب آسیا و شمال آفریقا می باشد یک حقیقت نفرت انگیز در منطقه است. ایجاد سراب سلاح هسته ای ایران در حقیقت با هدف توجیه زراد خانه هسته ای اسرائیل صورت گرفته است. ایران با هدف شفاف سازی این نکته که برنامه هسته ایش صلح آمیز است و همچنین با هدف گشایش دیپلماتیک در روابطش با آمریکا به پشت میز مذاکره آمد. این اقدام مناسب ایران باعث شده است تا مقامات اسرائیل صحبت از گفتگوی امنیتی منطقه ای بکند اما برای دستیابی به این هدف اسرائیل باید به اشغال سرزمین های  فلسطینیان پایان دهد و هیچ یک از کشورهای عربی حق ندارد تا درباره حقوق فلسطینیان مذاکره کند و از آنها صرف نظر کند. ایجاد مجموعه ای از جوامع مدنی در منطقه مانع از این امر خواهد شد و ادامه فشارهای اجتماعی بر دولت های عربی موجب خواهد شد تا آنها به پیگیری موضوع فلسطین بپردازند. اساسا صحبت از دیپلماسی و همگرایی منطقه ای امری خوب است اما رهبران اسرائیل در عمل از خود حسن نیت نشان نداده اند.

رژیم اسرائیل هنوز NPT  را امضاء نکرده است و در قبال تسلیحات اتمی خود هم سیاست ابهام هسته ای را دنبال می کند. به نظر شما چه زمانی این رژیم شروع به شفاف سازی درباره برنامه هسته ای خودش خواهد کرد؟

 آنچه که در حال حاضر لازم و ضروری است  اقدامات دیپلماتیک هماهنگ منطقه ای است  که باید مورد حمایت موسسات و نهادهای بین المللی قرار گیرند وگرنه تا به حال هم فشارهای بین المللی بر اسرائیل وجود داشته اند. این اقدامات هماهنگ باید به کشورهایی که عضو ان پی تی نیستند این پیام را دهد که باید درباره فعالیت های هسته ای خودشان شفاف تر باشند.  همچنین بر اساس ان پی تی کشورهایی هم که دارای زراد خانه سلاح های اتمی هستند باید تلاش کنند تا خودشان را خلع سلاح اتمی کنند. روشنفکران، رهبران جوامع اجتماعی و روزنامه نگاران میدانی باید مرتبا یادآوری کنند که جهان عاری از سلاح های اتمی و کشتار جمعی بسیار بهتر از وضع موجود هرج و مرجی کنونی است. در غرب آسیا و شمال آفریقا نیاز به سازمان های دایمی امنیتی  است تا زیر سایه سازمان ملل همکاری کنند با هدف تقویت گفتگو و دیپلماسی. تمامی مناطق دیگر دنیا حتی آمریکای لاتین که تحت استعمار قدرت های بزرگ بوده است توانسته اند نظم و امنیت را در منطقه خود ایجاد کنند. در سوریه و عراق منازعات منطقه ای یک نسل کامل را از بین برده اند. من بارها گفته ام از آنجائیکه ایران خود از قربانیان جنگ است و همچنین یک کشور قدرتمند بزرگ منطقه است وظیفه انسانی ویژه ای در حمایت از صلح و دیپلماسی در منطقه دارد. به این منظور ایران و منطقه نیاز به داشتن موسسات تحقیقاتی بیشتری برای صلح، و همچنین روشنفکران بیشتری که به روابط بین الملل ، قوانین بین الملل و افرادی که دارای تفکرات جهانی  باشند، دارند. همچنین به وجود موسسات که بر دیپلماسی منطقه ای متمرکز باشند نیاز است . همچنین منطقه نیازمند دیپلمات های فرهنگی است بتوانند تبادل فرهنگی بین مردم منطقه را بدون پرداختن به مسایل مذهبی، قومیتی و نژادی انجام دهند. برای رسیدن به این هدف تمامی گزینه ها باید روی میز باشند و تمامی کشورهای منطقه باید در این امر دخیل باشند.

آیا موضوعاتی مثل ژئوپولتیک دریای سرخ و تنگه باب المندب می تواند موجب نزدیکی برخی کشورهای عربی مثل عربستان و رژیم صهیونیستی شود؟ و آیا اساسا شرکت این رژیم در کنفرانس خلع سلاح اتمی به عنوان ناظر بعد از ۲۰ سال را می توان در این راستا توجیه کرد؟

زمانی که ایران بتواند به توافقی استراتژیک با آمریکا و اتحادیه اروپا دست یابد تمامی این موضوعات جای خود را خواهند یافت. فکر نمی کنم که بتوانیم شاهد نزدیکی زیاد کشورهای عربی با اسرائیل باشیم زیرا جوامع اجتماعی اعراب از این مسئله حمایت نمی کنند و اگر کشورهای عربی بخواهند روابط استراتژیک نزدیکی نزدیکی با دولت اسرائیل داشته باشد شاهد بهار عربی دیگری خواهیم بود. فلسطین فلسطین است و هیچ کسی نمی تواند وضعیت کنونی اشغال سرزمین های فلسطینی را بپذیرد و روی کردن اسرائیل به عربستان و مصر و شرکت در کنفرانس عدم تکثیر تاثیری در این وضعیت نخواهد داشت. همانطور که در کتاب قیام های عربی و انقلاب ایران گفته ام مسئله فلسطین با ایده اسرائیل در هم پیچیده اند لذا وقتی به این موضوع می رسیم نباید درباره آن دو وجهی فکر کنیم. زمانی که ایران بتواند مسئله هسته ایش را حل و فصل کند بسیاری از موضوعات  منطقه ای مثل موضوعات سوریه، عراق و یمن حمایت های دیپلماتیک بهتری برای حل و فصل شدن خواهند داشت. این که اسرائیل در کنفرانس عدم تکثیر شرکت کرده بیانگر موفقیت دیپلماتیک سیاست خارجی ایران است. یعنی اینکه دولت نتانیاهو نهایتا  قدرت دیپلماتیک ایران را تصدیق کرده است.

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N815123

وبگردی