آفتاب

رسانه اسرائیلی: اوباما در سازمان ملل از تشکیل کشور فلسطین حمایت می‌کند

رسانه اسرائیلی: اوباما در سازمان ملل از تشکیل کشور فلسطین حمایت می‌کند

تشکیل کابینه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متشکل از اعضای راست‌ افراطی می‌تواند موجب نگرانی کاخ سفید شود و منابع آگاه می‌گویند که رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا بر شورای امنیت برای به رسمیت شناختن فلسطین فشار وارد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان کمپین انتخاباتی خود به راست‌های افراطی وعده داد که هرگز اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطین را ندهد. وی ماه مارس در مصاحبه‌ای با معاریو گفته بود: هر فردی که امروز از کشور فلسطین حمایت کند در واقع تسلیم "اسلام افراطی" شده است و برخی سعی دارند که این مساله را نادیده بگیرند.

طرح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موثر واقع شد و توانست در انتخابات پارلمانی سرزمین‌های اشغالی پیروز شود و در دقیقه نود ائتلاف محافظه‌کار خود را تشکیل دهد. در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که تلاش‌های غرب برای متوقف کردن ساخت و ساز اسرائیل در کرانه باختری به بن‌بست برسد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که شاید هنوز هم از سخنرانی نتانیاهو در کنگره کشورش آن هم در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل ناراحت باشد، ممکن است که طرح جایگزینی داشته باشد. منابع آگاه در گفت‌وگو با دبکا فایل اعلام کردند که هم‌اکنون اوباما به اعضای اروپایی سازمان ملل گفته است که درخواستی را به شورای امنیت ارائه کنند که طبق آن کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخته شود.

مقام‌های ارشد آمریکا در حال حاضر مذاکرات درباره جزئیات این طرح را آغاز کرده‌اند و هفته گذشته در دیدار با مقام‌های فرانسوی در پاریس درخصوص مرزهای بلقوه و هماهنگی امنیتی میان اسرائیل و فلسطین گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های مذکور درباره جدول زمانبندی هم مذاکره کرده‌اند. اگر این درخواست در شورای امنیت تصویب شود، اولین گزینه تشکیل تدریجی کشور فلسطین و مورد بعدی تعیین جدول زمانبندی منسجم خواهد بود. پس از آن اگر دولت رژیم صهیونیستی از آن ضرب‌الاجل تبعیت نکند، با تحریم‌های سازمان ملل روبه‌رو می‌شود.

منابع آگاه می‌گویند که کاخ سفید تاکید کرده است که این طرح با حمایت کامل واشنگتن در سازمان ملل تصویب می‌شود. البته ممکن است که این یک حرکت سیاسی برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو باشد تا عناصر میانه‌روتری را وارد کابینه خود کند.

انتهای پیام

کد N814918

وبگردی