آفتاب
تحلیل/

آتش بس موقت یمن؛ اقدامی انساندوستانه یا تاکتیکی ناگزیر

آتش بس موقت یمن؛ اقدامی انساندوستانه یا تاکتیکی ناگزیر

سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان منجر شد که سعودی ها تصمیم بگیرند آتش بس مؤقتی پنج روزه ای را در جنگ خود علیه یمن اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سفر «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی موجب شد که مقامات عربستانی تصمیم بگیرند آتش بس مؤقتی پنج روزه ای را در جنگ خود علیه یمن اعلام کنند.
در مورد این که کری در دیدار خود با مقامات عربستانی چه مطالبی را بیان کرده و چه درخواست هایی را از آنها نمود و یا چه فشارهایی علیه آنان اعمال کرد، هنوز مشخص نشده اما آنچه که مشخص است این است که بدون شک پشت پرده اعلام ناگهانی آتش بس مؤقتی جنگ علیه یمن، توافقی مهم نهفته است.
هر چند رسانه های مختلف جهان، علت این آتش بس را انسانی عنوان کردند و تلاش کردند به مخاطبان القا کنند که به دلیل وضعیت وخیم انسانی، عربستان این آتش بس را اعلام کرده تا ملت مظلوم یمن بتوانند برای مدتی هر چند کوتاه نفس راحتی بکشند.
اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا آتش بس اعلام شده، می تواند با حمله خمپاره ای نیروهای أنصار الله به شهر نجران در جنوب عربستان بی ربط باشد؟ بخصوص اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی و بین الملل جهان عرب، پاسخ خمپاره ای مبارزان یمنی که برای عربستانی ها غیر منتظره بود، موجب گردید که مقامات آل سعود دست و پای خود را گم کنند و برای جمع کردن نیرو و قوای خود و تجدید نفس، آتش بس مؤقتی اعلام کنند.
از سوی دیگر قیمت جهانی نفت طی چند روز اخیر رو به افزایش بوده و حمله خمپاره ای أنصار الله به عربستان هم موجب افزایش قیمت – هر چند اندک – گردید و به نظر می رسد بالا رفتن قیمت جهانی نفت موجب نگرانی دولتمردان آمریکا گردیده بخصوص اینکه اگر نیروهای أنصار الله بتوانند در روزهای آینده حملات بیشتری به عربستان انجام دهند و یا حتی نیروهایشان به طور زمینی وارد خاک عربستان شوند، بدون شک قیمت جهانی نفت در مدت زمان بسیار کوتاهی شاهد افزایش زیادی خواهد بود و این امر موجب نگرانی شدید آمریکا و دیگر ابرقدرت های جهان شده است.
شاید بتوان سفر وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به عربستان را آغازی بر فشار بین المللی به مقامات آل سعود برای اعلام آتش بس مؤقتی دانست تا شاید این آتش بس، مقدمه ای برای آتش بس همیشگی و پایان جنگ عربستان و همدستان علیه ملت مظلوم یمن باشد.

 

کد N814602

وبگردی