آفتاب

رایزنی جان کری با پادشاه و وزیر خارجه عربستان درباره یمن

رایزنی جان کری با پادشاه و وزیر خارجه عربستان درباره یمن

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که به ریاض سفر کرده است امروز پنجشنبه با پادشاه عربستان و همتای سعودی خود دیدار و درباره تحولات یمن با آنها گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) جان کری وزیر خارجه آمریکا که به ریاض سفر کرده است، امروز پنجشنبه با سلمان بن عبدالعزیز و عادل الجبیری، پادشاه و و وزیر خارجه عربستان دیدار و درباره آخرین تحولات یمن با آنها بحث و تبادل نظر کرد.

عادل الجبیر در کنفرانس خبری پس از این دیدار 'tj: با همتای آمریکایی خود درباره آخرین تحولات یمن تبادل نظر کرده است

و همچنین گفت در این دیدار درباره آنچه که وی نقش منفی ایران در تحولات یمن خواند بحث و تبادل نظر کرده است.

وی همچنین در سخنانی عجیب ادعا کرد: تجاوزکاران حوثی مانع از امدادرسانی به مردم یمن می شوند.

این مقام سعودی با تأکید بر اینکه کشورش با برقراری آتش بس ۵ روزه در یمن به منظور امدادرسانی در این کشور موافقت کرده است، ادعاکرد: حوثی ها باید تضمین کنند که این آتش بس را نقض نخواهند کرد.

از سوی دیگر جان کری نیز در این کنفرانس خبری ضمن استقبال از برقراری آتش بس ۵ روزه در یمن، تصریح کرد: برقراری آتش بس در یمن یکی از مهم ترین اهداف جامعه جهانی به شمار می رود.

وی همچنین در سخنانی جانبدارانه از تجاوزکاران سعودی افزود: از حوثی ها می خواهیم به این آتش بس پایبند بوده و آن را نقض نکنند. واشنگتن به نوبه خود از ورود سلاح به یمن بر اساس قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری خواهد کرد.

کری همچنین تأکید کرد: در صورتی که حوثی ها با این آتش بس موافقت کنند، زمان آن قابل تمدید خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در سخنانی تکراری ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی یمن مدعی شد: ما از اقدامات ایران که موجب بی ثباتی در منطقه می شود، به شدت احساس نگرانی می کنیم.

وی همچنین در پایان سخنان خود درباره دیدارش با «منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن در ریاض، تأکید کرد: در دیدار با هادی تأکید کردم که هرگونه مذاکرات سیاسی برای حل بحران یمن باید تمامی گروه های سیاسی در این کشور را شامل شود.

جان کری همچنین گفت در دیدار با مقامات سعودی درباره اعزام نیروهای زمینی ائتلاف ضد یمن به رهبری سعودی ها به یمن گفتگو نکرده است.

کد N814432

وبگردی