آفتاب
به رغم مخالفت دولت عراق؛

سنای آمریکا در حال بررسی نادیده گرفتن بغداد در ارسال سلاح به پیشمرگ‌هاست

سنای آمریکا در حال بررسی نادیده گرفتن بغداد در ارسال سلاح به پیشمرگ‌هاست

دو تن از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا از یکی از لایحه‌های سنا که دولت مرکزی عراق را در مسلح کردن نیروهای کرد برای مبارزه با تروریست‌های داعش نادیده می‌گیرد، حمایت کردند.

دو تن از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا از یکی از لایحه‌های سنا که دولت مرکزی عراق را در مسلح کردن نیروهای کرد برای مبارزه با تروریست‌های داعش نادیده می‌گیرد، حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آرتی، سناتور جان ارنست و باربارا باکسر، لایحه‌ای را ارائه دادند که به کاخ سفید برای تهیه سلاح و آموزش مستقیم نیروهای کرد بدون در نظر گرفتن دولت مرکزی عراق اختیار فوری می‌دهد.

رند پل از ایالت کنتاکی و مارکو روبیو از ایالت فلوریدا دو نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا هستند که در میان حامیان این لایحه قرار دارند.

ارنست، سناتور جمهوری خواه از کمیته خدمات مسلحانه سنا گفت: این اختیار سه ساله تلاش‌ها علیه تروریست‌های داعش را تقویت می‌کند که برای حفظ یک عراق متحد و با ثبات و همچنین منافع امنیت ملی ما لازم و ضروری است. ما در زمان حساس کنونی در این مبارزه نمی‌توانیم تاخیرهای بیشتر را بپذیریم.

کمیته خدمات مسلحانه مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته پیشنهاد بودجه‌ای را تصویب کرد که 180 میلیون دلار را به نیروهای کرد موسوم به پیشمرگ اختصاص می‌دهد و از آنها می‌خواهد تا به عنوان کشوری تلقی شوند که بتوان مستقیما کمک آمریکا را دریافت کنند.

این در حالی است که مقامات عراق به شدت از این لایحه انتقاد کرده و حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور گفت: هرگونه حمایت خارجی به عراق باید با اجازه دولت مرکزی به منظور حفظ تمامیت ارضی عراق صورت گیرد.

العبادی، این لایحه مجلس نمایندگان آمریکا را به اقدامی برای متزلزل کردن تلاش‌ها در مبارزه با داعش متهم کرده و گفت: این اقدام می‌تواند منجر به دو قطبی شدن در این منطقه شود.

این در حالی است است که مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق که با مقامات آمریکایی دیدار داشت گفت: هدف اصلی کردها یک کشور مستقل است.

وی افزود: زمان دقیق این استقلال را نمی‌دانم اما کردستان مستقل در راه است. ما می‌خواهیم این امر از طریق صلح و مذاکره صورت گیرد. این مساله زمانی صورت خواهد گرفت که وضعیت امنیتی حل شود.

اگرچه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن معاونش بر یک عراق متحد، فدرال و دموکراتیک در مذاکراتشان با بارزانی تاکید کردند، اما رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق گفت: اتحاد عراق باید داوطلبانه باشد نه اجباری.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: در حالی که واشنگتن کردها را یک شریک مهم خارجی و یک متحد در مبارزات علیه داعش می‌داند اما همچنان بر اتحاد عراق متعهد است.

وی افزود: تلاش‌ها از خودگذشتگی‌ها و مشارکت‌های نیروهای پیشمرگ با ارزش هستند. نظر ما این است که یک عراق متحد به مراتب قوی‌تر است و باعث ثبات هرچه بیشتر منطقه می‌شود.

این مقام ادامه داد: در حالی که واشنگتن می‌خواهد شریک خوبی برای کردها باشد و نیازهای آنها را فراهم کند اما تمامی تسلیحات ارسالی با هماهنگی دولت فدرال در بغداد صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N814274

وبگردی