آفتاب
مافی به مهر خبر داد:

«وضعیت بنفش» به نمایشگاه رسید/ هجو روابط خنده‌دار آدم‌ها

«وضعیت بنفش» به نمایشگاه رسید/ هجو روابط خنده‌دار آدم‌ها

رمان «وضعیت بنفش» نوشته امیررضا مافی که به تازگی به چاپ رسیده، طی روزهای آتی وارد نمایشگاه شده و در غرفه نشر چشمه عرضه خواهد شد.

امیررضا مافی داستان نویس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: این رمان یک داستان تو در تو درباره یک اتفاق دارد. آن اتفاق هم یک ترور است. البته داستان چندان رو و عیان نیست و بیشتر اتفاقات هجوآلود جامعه در حال گذار ما را به تصویر می کشد. به عبارت دیگر، روایت داستان یک طنز نرم نرمک دارد و نثر آن نیز، شباهتی به آثار ریچارد براتیکان دارد.

وی افزود: داستان رمان در سال های اکنون اتفاق می افتد و در آن، گروهی می خواهند یک کمیته مجازات تشکیل بدهند و آدم های بد را بکشند. اما بعد از پیش روی در رمان، متوجه می شویم که موضوع به همین جا خلاصه نمی شود و این گروه، قصد انجام کار دیگری را دارند. اشیا در این رمان، خیلی حرف می زنند و برخی فرازهای مانند نمایش رادیویی شده است.

این داستان نویس در ادامه گفت: یکی از دغدغه های همیشگی ام، اوضاع فرهنگی ایران است. حوزه کاری و تدریسم هم فلسفه است. بنابراین پندارهای فلسفی ام را در قالب داستان هایم بیان می کنم. معتقدم ایرانی ها، دوره سنتی خود  را به کمال نرساندند و هنوز از دوران سنت، اشباع نشده اند. در دوران حکومت پهلوی ها، مدرنیته به جامعه ایرانی تزریق شد، در حالی که هنوز دوران سنتی به درستی طی نشده بود. در زمان انقلاب و بعد از آن هم، عده ای به سمت مدرنیسم و جمعی دیگر به سمت پست مدرنیسم رفتند. «وضعیت بنفش» می خواهد این وضعیت را نشان بدهد؛ بلاتکلیفی جامعه ای که در مرحله گذار است و گویی در باتلاق گیر افتاده است. از طرفی دوست داشتم این نکته را هم در رمانم بیاورم که روابط روزانه و انسانی ما، به شکل خنده داری، هجوآلود شده است.

مافی گفت: نسخه اولیه این رمان را در ۶۸ ساعت نوشتم و بعد از آن بود که چند فصل به آن اضافه کردم. «وضعیت بنفش» در ۹۸ صفحه توسط نشر چشمه چاپ شده و به زودی طی روزهای آتی وارد نمایشگاه می شود.

 

 

 

 

 

کد N814218

وبگردی