آفتاب
یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

عربستان در تقسیم یمن ناکام خواهد ماند

عربستان در تقسیم یمن ناکام خواهد ماند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر ناکامی غرب و حامیان منطقه‌اش برای تجزیه، عراق، سوریه و اردن تصریح کرد: هدف اصلی غرب از سال‌های گذشته بر تجزیه کشورهای منطقه استوار بوده اما همانند تلاش‌های پیشین‌شان نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

محمد حضرت‌پور، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به سند کنگره آمریکا در مورد کمک به 3 بخش مجزا در عراق، اظهار کرد: چنین اقداماتی جز در راستای تجزیه و فراهم کردن زمینه جدایی عراق قابل ارزیابی نیست و آمریکا و غرب پس از آن که در سال‌های نخست اشغال عراق در دست‌یابی به اهداف‌شان در تجزیه عراق ناکام ماندند، این بار از این طریق وارد گود شده‌اند.

او ادامه داد: اظهار نظر مقامات غربی مبنی بر این که پیمان سایکس – پیکو ابدی نیست و می‌تواند تغییر کند، نشان از آن دارد که غرب به تغییر مرزهای خاورمیانه اهتمام دارد و می‌خواهد چنین امری را محقق کند.

حضرت‌پور در ادامه با بیان این که در سال‌های اخیر این تلاش‌ها جنبه جدی‌تری به خود گرفته، به گونه‌ای که شاهد بوده‌ایم، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در زمان جنگ 33 روزه، اعلام کرد که این جنگ، درد زایمان خاورمیانه بزرگ است، ادامه داد: بی‌هیچ شک و شبه‌ای تلاش‌های غرب در این راستا تداوم خواهد یافت، همانگونه که شاهد بودیم سوریه به جولانگاه تروریست‌هایی تبدیل شده که حمایت غرب را به دنبال دارند و سوریه را به چند بخش تقسیم کرده‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، شکست اقدامات غرب در سوریه را در واقع نشانه ناکامی آنان در تجزیه این کشور بر شمرد و با اشاره به اوضاع یمن گفت: عربستان سعودی به عنوان مهره غرب در این بازی وارد شده و هدفی جز کشتار مردم بی‌گناه و تقسیم این کشور ندارد. اما تاکنون در این زمینه توفیقی کسب نکرده است.

وی یادآور شد: همانگونه که غرب در طرح‌های تقسیم کشورهای خاورمیانه ناکام مانده، مهره ناچیزش عربستان، نیز نمی‌تواند از این ماجرا طرفی ببندد و در نهایت پیروزی از آن ملت‌های مقاوم منطقه است.

انتهای پیام

کد N813905

وبگردی