آفتاب
آسوشیتدپرس:

نتانیاهو به تشکیل ائتلاف نزدیک شده است

نتانیاهو به تشکیل ائتلاف نزدیک شده است

همزمان با به اتمام رسیدن مهلت نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی در سرزمین های اشغالی، گزارش ها حاکی است که وی به تشکیل دولت نزدیک تر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، نتانیاهو یک گام دیگر به ائتلاف با احزاب راستگرا و تشکیل کابینه جدید نزدیک شد. بر این اساس توافقی در آخرین لحظه با حزب خانه یهود لازم است تا مانع از سناریویی غیرقابل تصور شود که براساس آن بنیامین نتانیاهو حتی با پیروزی در انتخابات از نخست وزیری کنار گذاشته شود.

حزب ليکود به رهبری نتانياهو در انتخابات ماه مارس ۳۰ کرسی کنیست يا پارلمان اسرائيل را بدست آورد و مامور تشکيل کابينه جديد شد ولی وی برای تشکيل کابينه بايد با احزاب کوچکتر ائتلاف کند.

نتانياهو برای باقی ماندن در سمت نخست وزیری بايد ائتلافی با مجموع ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان تشکيل دهد. براساس قانون اگر نتانیاهو نتواند 61 کرسی لازم برای تشکیل دولت را بدست بیاورد، رییس این رژیم از رئیس یکی دیگر از احزاب پیروز انتخابات خواهد خواست تا با تشکیل ائتلافی دولت را تشکیل دهد.

این در حالی است که کناره گيری روز دوشنبه آویگدور ليبرمن، وزير خارجه و حزب دست راستی او از دولت ائتلافی اسرائيل، نتانياهو را در موقعيت دشواری برای تشکيل دولت تا ساعت 24 امروز قرار داده است.

در صورت شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، یکی از دو رهبر ائتلاف «اتحاد صيهونيستی» یعنی «اسحاق هرتزوگ» و «زیپی لیونی» که ۲۴ کرسی پارلمان را بدست آورده اند مامور تشکيل دولت جديد خواهد شد.

کد N813886

وبگردی