آفتاب
گزارش مهر از روز اول نمایشگاه کتاب؛

بن‌ها و کارتخوان‌ها تحویل شد/ بازدید اولین مقام خارجی از نمایشگاه

بن‌ها و کارتخوان‌ها تحویل شد/ بازدید اولین مقام خارجی از نمایشگاه

تحویل تعدادی از بن‌های خرید برای اهالی قلم و دانشجویان و طلاب و همچنین بازدید وزیر فرهنگ عراق به عنوان اولین مسئول خارجی بازدیدکننده، از جمله اخبار مهم اولین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت، با عرضه حدود ۳۰۰ هزار عنوان توسط بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ ناشر داخلی و همچنین عرضه حدود ۱۶۶ هزار عنوان کتاب خارجی کار خود را در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) آغاز کرد.

از جمله بخش های تقریبا آماده نمایشگاه در هنگام گشایش درهای آن، می‌توان به بخش کودک و نوجوان و بخش های جنبی اشاره کرد. سالن های مربوط به حضور ناشران خارجی نیز پیش از ظهر تقریبا مراحل آماده سازی را به پایان رساند و برای بازدید مراجعان آماده شد.

اما بخش ناشران عمومی بود که تا بعد از ظهر امروز درگیر آماده سازی و نصب عناوین و نام ناشران بر سر غرفه‌ها و همچنین راهنمای راهروهای شبستان مصلی بود. علت این مساله را هم می توان، تحویل دیر غرفه‌ها به ناشران عمومی در روزهای پیش از برپایی نمایشگاه دانست.

یکی از قسمت‌های ناآماده نمایشگاه در روز اول، بخش اطلاع رسانی بود. در ساعات اولیه امروز، فعالیت غرفه های اطلاع رسانی نمایشگاه، چندان چشم گیر نبود و نقشه آنلاین نمایشگاه نیز برای عرضه در فضای مجازی، آماده نبود.

درباره میزان جمعیت مراجعه کننده به مصلی نیز می توان گفت که تعداد بازدیدکنندگان از ساعت ۱۰ صبح تا ساعاتی، بعد از ظهر رشد داشت و این رشد در ساعات عصر متوقف شد. به این ترتیب استقبال روز اول مردم از نمایشگاه خوب ارزیابی می شود و طیف و صنف های مختلفی از طبقات متنوع مردم از صبح تا عصر از نمایشگاه بازدید کردند.

نکته دیگر درباره نمایشگاه امسال، غرفه های مربوط به پخش تغذیه و فست فود است که اغلب اطراف حوض و آبنمای بزرگ حیاط مصلی متمرکز شده اند. عده زیادی از مراجعان نمایشگاه، امروز به مدد صندلی هایی که زیر سایه بان هایی در اطراف این حوض قرار گرفته اند، به صرف غذا مشغول شدند. این هم از نکات مثبت نمایشگاه امسال است که با پیشرفت عملیات عمرانی مصلی، تعدادی از مسیرهای درون مصلی برای افراد پیاده نزدیک تر شده و به علاوه، منظره حوض و آب نمای مرکزی، فضای بیشتر و زیباتری را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

اولین روز، اولین بازدید مسئولان خارجی

در اولین روز نمایشگاه همچنین وزیر فرهنگ عراق به عنوان اولین مقام و مسئول خارجی شرکت کننده در نمایشگاه، از این نمایشگاه بازدید کرد.

به این ترتیب، فریاد رواندوزی وزیر فرهنگ عراق که از چند روز قبل در صدر هیاتی فرهنگی به کشورمان سفر کرده، صبح امروز و در اولین روز برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) محل برپایی این رویداد حضور پیدا کرد.

رواندوزی با حضور در بخش تشریفات نمایشگاه، مورد استقبال سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه قرار گرفت و سپس با ورود به شبستان مصلی به بازدید از غرفه ناشران عمومی کشور پرداخت.

روز اول، بدون تخلف گذشت

امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه نیز در گفتگویی که عصر امروز در جمع خبرنگاران داشت، به موضوع تخلف شرکت کنندگان اشاره کرد و گفت: امروز تخلفی در نمایشگاه مشاهده نشده ولی به محض مشاهده تخلف توسط غرفه داران، با شرکت کننده خاطی و متخلف برخورد خواهد شد.

وی گفت: تا این لحظه گزارشی در رابطه با تخلف به من واصل نشده، اما امشب کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران برای بررسی گزارش های واصله احتمالی در این زمینه، تشکیل جلسه خواهد داد.

راه افتادن کتابخانه سیار نمایشگاه

امروز همچنین همزمان با اولین روز نمایشگاه، کتابخانه سیار نمایشگاه نیز با عرضه ۱۶۰ عنوان کتاب، کار خود را آغاز کرد. کتاب‌های این کتابخانه برای فروش نیست اما علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را با استقرار در کتابخانه سیار مطالعه کنند.

طی ۱۰ روز برپایی نمایشگاه، این کتابخانه کار خود را از ساعت ۱۰ صبح تا پایان ساعت کار روزانه نمایشگاه یعنی ساعت ۲۰ ادامه می دهد. متقاضیان می توانند بدون محدودیت زمانی، کتاب های این کتابخانه را مطالعه کنند.

تحویل ۱۰۰ هزار بن کارت خرید کتاب به دانشجویان

امروز همچنین مدیر کمیته رفاهی و هماهنگ کننده نهادهای همکار در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از مراجعه ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان به شعب بانک صادرات و تحویل بن‌کارت های الکترونیک خرید کتاب به آنها خبر داد.

تحویل ۸۵ درصد کارتخوان ها به غرفه داران

نیکنام حسین پور همچنین از تحویل ۸۵ درصد از دستگاه های کارتخوان نمایشگاه بین غرفه داران خبر داد. وی در این باره گفت: تاکنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کارتخوان به ناشران تحویل شده که با توجه به تعداد دستگاههای تخصیص یافته به ناشران حاضر در نمایشگاه امسال، می توان گفت حدود ۸۵ درصد از کارتخوان ها تحویل غرفه داران شده است.

بعد از ظهر امروز موسسه خانه کتاب هم ۲ هزار و ۵۰۰ کارت خرید را از میان ۴ هزار بن مورد تقاضای اهالی قلم آماده کرد. به این ترتیب آن دسته از اهالی قلم که به وسیله پست الکترونیکی و پیامک، از آماده شدن بن شان مطلع شدند، می توانند فردا برای دریافت آن در نمایشگاه اقدام کنند.  

کد N813670

وبگردی