آفتاب
رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور:

ماما در جامعه زنان به راحتی قابل دسترس نیست

ماما در جامعه زنان به راحتی قابل دسترس نیست

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ماما در جامعه زنان به راحتی قابل دسترس نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، دکتر پروین عابدی در همایش بزرگداشت روز ماما که امروز در دانشگاه جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به شعار امسال روز ماما تحت عنوان " ماما برای فردایی بهتر" اظهار کرد: امروزه جهان به ماما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد و مامایی که بر اساس اصول مدون آموزش دیده باشد، می‌توانند 87 درصد مراقبت‌های مورد نیاز زنان و نوزادان را برآورده کند. همچنین استفاده از خدمات مامایی موجب کاهش 56 عوارض بارداری در زنان می‌شود.

وی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی برای این‌که یک فرد ماما در نظر گرفته شود، چهار ویژگی تعریف شده است، نخست در دسترس بودن است، پس از آن تسهیل دسترسی، ویژگی سوم مقبولیت داشتن در بین جامعه هدف ماما و وجهه کافی از نظر فرهنگی مذهبی و چهارمین ویژگی نیز کیفیت مراقبت است.

عابدی بیان کرد: با مراقبت‌های مامایی میزان مرگ نوزاد در 2 ساعت اول پس از تولد 1.7 درصد در سال 92 به 1.6 درصد در سال 93 کاهش یافته است.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از نظر مقولبیت نیز ماماها از مقبولیت بالایی به لحاظ همجنس بودن با زنان در جامعه برخوردارند. از سوی دیگر، ماما در جامعه زنان ما به راحتی قابل دسترس نیست. در کشور ما، به ازای هر یک هزار تولد تنها 9 ماما وجود دارد درحالی که میانگین جهانی 30 تا 50 ماما است.

وی ادامه داد: زایمان‌های سزارین در کشور ما در سال 93 به میزان 10 درصد نسبت به سال 92 کاهش داشته است. همچنین در سال گذشته، 470 هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شد که 75 درصد این زایمان‌ها توسط ماماها انجام شده و 26 هزار زایمان از این تعداد در مراکز خصوصی توسط ماماها انجام شده است.

وی تصریح کرد: مامایی از مشاغلی است که در جامعه مقبولیت بسیاری دارد ولی متاسفانه حقوق دریافتی ماماها در کشور ما جزو کمترین دریافتی‌ها است. همچنین ارائه‌دهندگان خدمات مامایی تنها 30 درصد آموزش‌های الزامی برنامه‌های خود را دریافت کرده‌اند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص برنامه‌ها و وضعیت کنونی ماماها در این دانشگاه اظهار کرد: اجرای طرح مقیم شدن دانشجویان در نوبت صبح و عصر بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اجرای جلسات ترویج زایمان طبیعی و استفاده از ماماهای هیات علمی برای آموزش در بیمارستان در برنامه‌های این دانشگاه قرار دارد.

انتهای پیام

کد N813663

وبگردی