آفتاب
رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان در گفتگو با مهر:

دولت در انتخابات دخالت نکند/ عارف محور هم افزایی اصلاحات و اعتدال

دولت در انتخابات دخالت نکند/ عارف محور هم افزایی اصلاحات و اعتدال

رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان بابیان اینکه ما تلاش کردیم از ظرفیت ناطق نوری برای انتخابات آتی استفاده کنیم امابه نتیجه ای نرسیدیم گفت: امروز تنها محور هم افزایی میان اصلاحات و اعتدال عارف است.

جمشید ایرانی رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان در گفتگو با خبرنگار مهر از نشست مشترک محمدرضا عارف با دو جبهه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در روزهای اخیر خبر داد و گفت: در این جلسه دبیر جبهه اصلاح طلبان گزارشی از نشست های گروه های اعتدالگرایی و اصلاح طلبی را ارائه داد.

وی افزود: بهمن زاده دبیر جبهه اصلاح طلبان در این جلسه تاکید کرد در مقطع سال ۹۲ جبهه اعتدالگرایان با محوریت آقای هاشمی رفسنجانی و جبهه اصلاح طلبان با محوریت محمد خاتمی به نحوی در حوزه عملیاتی با تفاهمی به آقای روحانی رسیدند و از آقای عارف خواستند که به نظر جمیع اصلاح طلبان تمکین کنند که در نتیجه آن اتفاق بزرگ حاصل شد و آقای عارف آن حرکت تاریخی را انجام داد و در نهایت منجر به ریاست جمهوری آقای روحانی گردید.

انتقادی که عارف به بزرگان اصلاح‌طلبی کرد

ایرانی ادامه داد: جبهه اصلاح طلبان به عنوان یکی از ارکان شورای مشورتی خاتمی امروز با اعتدالگرایان در حال هم افزایی است تا بتواند از تمام سلیقه ها و جریان های شناسنامه دار استفاده کند.

رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان گفت: پس از ارائه گزارش بهمن زاده، نمایندگان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در استان های البرز، مرکزی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و گیلان گزارشی از فعالیت های خود ارائه کردند و در نهایت صفرپور رئیس دوره ای جبهه اعتدال گرایان طی گزارشی به فعالیت های این جبهه طی ماههای اخیر پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: صفرپور در این جلسه با اشاره به حرکت تاریخی محمدرضا عارف، گفت جبهه اعتدالگرایان و اصلاح طلبان در بهمن ماه سال ۹۱ با ارسال نامه ای تاریخی به مقام معظم رهبری و تشریح شرایط خاص کشور و همچنین برگزاری جلساتی با آقای هاشمی، خاتمی و ناطق نوری توانستند که به پیروزی حسن روحانی درانتخابات ریاست جمهوری کمک کنند.

دبیر کل حزب فرزندان ایران خاطرنشان کرد: ما همواره شاهد بودیم آقای عارف در جلسات مداومی که با دو جبهه اعتدالگرایان و اصلاح طلبان داشته است به شدت از دولت حمایت کرده و همواره خواسته آن این بوده است که این دو جبهه با یکدیگر تقابل نداشته نباشند و باعث نشوند که با گلایه گذاری ها، دولت تضعیف شود.

وی افزود: در این جلسه صفرپور تاکید کرد دو جریان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان بودند که آن حرکت تاریخی و حماسه سال ۹۲ را خلق کردند.

رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان اظهار کرد: عارف در این جلسه به این موضوع اشاره کرد که در سال ۹۲ بسیاری از بزرگان اصلاح طلبی قائل نبودند که چنین امکانی برای فعالیت اصلاح طلبان به وجود خواهد آمد زیرا از نگاه طرف مقابل و آنها، موقعیت و شرایط برای این کار وجود نداشت. طرف مقابل معتقد بود اصلاح طلبی مرده است و بزرگان اصلاح طلبی اعتقاد داشتند که دیگر شرایطی برای فعالیت سیاسی برای آنها وجود ندارد.

ایرانی تاکید کرد: در این جلسه عارف به آسیب شناسی انتخابات مجلس نهم و فعالیت اصلاح طلبان در آن مقطع پرداخت و گفت برخی فعالین جریان اصلاح طلبی در آن مقطع می گفتند به صلاح نیست این مشارکت به وجود بیاید که اگر در آن زمان این اقدام از سوی اصلاح طلبان انجام می شد ما شاهد این نبودیم که اصلاح طلبان امروز در مجلس در اقلیت قرار گیرند و می توانستیم حداقل ۷۰ کرسی مجلس را در دست بگیریم.

بهترین فردی که بتواند سکان دار مجلس آینده باشد عارف است

وی خاطرنشان کرد: عارف در این نشست به شرایط منطقه نیز اشاره داشت که اصلاح طلبان همراه با اعتدال از یک قالب و روش برخوردار هستند و مشی آنها برگرفته از فقه شیعه جعفری است چرا که شیعیان همواره دارای مشی اعتدالی بودند وائمه اطهار همواره بیشترین آسیب را از افراطیون متحمل شدند و افراطیون همیشه برای تحقق حوائج خود از راههای افراط گونه بهره می بردند.

ایرانی تصریح کرد: عارف گفت امروز داعش نشان داد که ما شیعیان نگاهمان معتدل است. حتی ما در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هم حاضر نشدیم در پاسخ به تجاوز رژیم بعثی عراق، شهرهای دشمن را موشک باران کنیم.

رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان ادامه داد: رئیس بنیاد امید ایرانیان در این جلسه از حضور حداکثری جریان های شناسنامه دار استقبال کرد و گفت علیر‌غم اینکه شاهد بودیم در انتخابات سال ۷۶ هیچکس باورش نمی شد اصلاح طلبان پیروز شوند، در جریان سال ۹۲ هم بسیاری از فعالین باور نداشتند که مجددا یکی از گزینه های مورد حمایت اصلاح طلبان به پیروزی دست یابد. اصلاح طلبی از طرف قاطبه مردم ایران پذیرفته است و حذف شدنی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: جبهه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان نگاهشان این است که بهترین محور که بتواند سکان‌دار مجلس آینده باشد، شخص آقای عارف است چرا که وی امروز با روحانی جلسات منظمی دارد و این طور نیست که اصلاح طلبان و اعتدالگرایان نگاهشان به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ باشد، بلکه این دولت باید یک دولت هشت ساله باشد.

دولت نباید به انتخابات ورود و از امکانات دولتی بهره برداری کند

ایرانی افزود: امروز این دولت با رفتارهای افراطی برخی نمایندگان مجلس دچار مشکل شده است و نیازمند این است که از یک مجلس حامی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: برخی تلاش دارند که بگویند اصلاح طلبان برای سال ۹۶ برنامه ریزی کرده اند تا از این طریق در جریان اصلاحات تفرقه ایجاد کنند و بگویند دولت یک رحم اجاره ای برای اصلاح طلبان است در صورتی که این گونه نیست. از نگاه دو جریان اصلاحات و اعتدال، این دولت هشت ساله است و ما باید شرایطی ایجاد کنیم که این امکان تحقق یابد.

ایرانی تاکید کرد: امروز در این فضا بهترین کسی که می تواند بین اصلاح طلبان هم افزایی ایجاد کند، محمدرضا عارف است.

رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان اظهار کرد: اعتقاد داریم دولت نباید به انتخابات مجلس ورود و از امکانات دولتی بهره برداری کند. البته ما شاهد اظهارنظرهایی هستیم که می گویند محمدباقر نوبخت به عنوان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و یکی از احزاب عضو جبهه اعتدالگرایان در استان های مختلف فعالیت های انتخاباتی را آغاز کرده است، اما باید بگویم این گمانه زنی ها در مورد حزب اعتدال و توسعه صحیح نیست.

تلاش داشتیم از ظرفیت ناطق نوری برای انتخابات استفاده کنیم اما نشد

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما همواره تلاش کردیم از ظرفیت آقای ناطق نوری برای انتخابات مجلس استفاده کنیم اما به نتیجه ای نرسیدیم و ایشان نگاهش بیشتر این است که به ما مشاوره بدهد. ما پس از جلساتی که با ناطق نوری برگزار کردیم در نهایت نتیجه این شد که محور کار برای انتخابات آینده، آقای عارف باشد.

دبیر کل حزب فرزندان ایران خاطرنشان کرد: در این جلسه عارف به ضرورت وجود احزاب و ایجاد احزاب فراگیر تاکید کرد و گفت باید در انتخابات آینده به بانوان و جوانان توجه ویژه ای شود چرا که نصف جمعیت جوانان را زنان تشکیل می دهند و این جوانان بودند که حماسه انتخابات سال ۹۲ را خلق کردند اما متاسفانه امروز کهنسالان کارهای انتخاباتی را در جریان دولت برعهده گرفته اند که این اتفاق خوبی نیست.

ایرانی در پایان تاکید کرد: عارف با اشاره به بحث اجماع کامل اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم تاکید کرد نگاه ما در انتخابات آینده نباید از بالا به پایین باشد و انتظار داریم فعالین استانی در هر استان فعالیت های خود را به طور مستقل انجام دهند و همچنین در هر منطقه ای باید با توجه به شرایط همان منطقه برنامه ریزی کرد.

کد N813077

وبگردی