آفتاب

ریاض در پی تقویت مخالفان سوریه

ریاض در پی تقویت مخالفان سوریه

ریاض که این روزها شاهد تغییرات گسترده‌ در مهره‌های قدرت آل سعود بوده درصدد است با هدف محکم‌ کردن جایگاه‌ مخالفان سوریه و برخورد جدی و استراتژیک با بحران این کشور، نشستی را برای مخالفان سوری برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اعلام خبر برگزاری کنفرانس قریب الوقوع مخالفان سوریه در ریاض جهت "تدوین برنامه‌ای برای اداره مرحله انتقالی پس از نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه" توسط خالد العطیه، وزیر خارجه قطر در بردارنده مفاهیم سیاسی مهمی است.

در واقع برگزاری این کنفرانس یکی از تغییرات بزرگ در عربستان است که این روزها شاهد تحولات گسترده بوده و نخستین این تحولات رهبری جنگ در یمن است؛ تغییراتی که باعث نزدیک شدن مواضع منطقه‌ای و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شده و به طور مستقیم بر سوریه تاثیر گذاشته است.

پیش از نشستن سلمان بن عبدالعزیز بر تخت پادشاهی عربستان، با آن که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین این کشور بر حمایت از مخالفان سوریه تاکید داشت نتوانست به طور جدی تدابیری در این زمینه اتخاذ کند و دلیل آن اختلاف ریاض و امارات از یک سو و دوحه و آنکارا از سوی دیگر بر سر اولویت‌های سیاسی و لیست کارها بود.

این در حالی است که امروز شاهدیم عربستان تلاش می‌کند تا جایگاه مخالفان سوریه را برای مقابله با نظام بشار اسد محکم‌ کند و از آن‌ها حمایت جدی به عمل آورد. ملک سلمان این روزها تغییرات گسترده‌ای را در هرم قدرت آل سعود ایجاد کرده است و اکنون که جنگی را در یمن به راه انداخته می‌خواهد بر روی بحران سوریه و در واقع حمایت گسترده از مخالفان نیز متمرکز شود.

عربستانی که همواره از نفوذ ایران در یمن، عراق، سوریه و لبنان ترس داشته است، در واقع چالش‌ بزرگ این کشور و همپیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس کشف برنامه‌های استراتژیک سیاسی در خصوص یمن و سوریه بوده است و این مساله آن ها را واداشته تا اوضاع را به نحوی تغییر دهند که با حکومت جدید عربستان و روند عملیات ائتلاف طوفان قاطع در یمن برخورد استراتژیک جدی با بحران سوریه هماهنگ باشد.

این تغییرات همزمان با تلاش‌های ترکیه و کشورهای دیگر برای متحد کردن مخالفان سوریه و تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد مناطق امن در داخل این کشور صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد که همپیمانان مخالفان سوریه از آغاز عملیات ائتلاف طوفان قاطع توانایی زیادی در خصوص به دست گرفتن زمام امور سوریه به دست آورده‌اند، در مقابل نیز مخالفان اعتماد به نفس بالایی کسب کرده و معتقدند که می‌توانند نظام را شکست دهند. تمامی این رخدادها نشان می‌دهد که سوریه با مواردی مواجه می‌شود که توازن در منطقه را تغییر خواهد داد.

در همین راستا روزنامه الغد اردن به نقل از محمد المومنی، سخنگوی رسمی دولت این کشور اعلام کرد که اردن در آموزش عشایر سوریه برای مقابله با تروریست‌های داعش در راستای برنامه‌های بین‌المللی شرکت خواهد کرد.

المومنی اعلام کرده است: عملیات آموزش در راستای جنگ علیه تروریسم و بخشی از جبهه نظامی است.

در همین حال ترکیه اعلام کرده که اجرای برنامه آمریکا برای آموزش مخالفان در روی خاک این کشور روز شنبه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

کد N813038

وبگردی