آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

ادامه سیاست ۲قطبی سازی/پهنای اینترنت دلیل دروغین کارت زردبه واعظی

ادامه سیاست ۲قطبی سازی/پهنای اینترنت دلیل دروغین کارت زردبه واعظی

اجرای سیاست دوقطبی کردن این بار با وارونه جلوه دادن دلیل کارت زرد مجلس به واعظی،کارتی که به خاطرعدم اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات داده شداما دولت تلاش کرد دلیل آن را افزایش پهنای باند اینترنت جلوه دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش روز سه شنبه یکی از روزنامه های حامی دولت با تیتر «آنچه در روابط وزیر ارتباطات و نمایندگان گذشت» بهانه ای برای بازخوانی جلسه ۲۵ فروردین ماه مجلس برای بررسی سئوال دو نماینده ار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. گزارشی که در ادامه سیاست دو قطبی سازی فضای جامعه نگاشته شد.

۲۵ فروردین ماه اولین کارت زرد دولت یازدهم در سال جاری برای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صادر شد. در آن جلسه سئوال نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران، دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد علت «عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» در دستور کار مجلس قرار داشت.

طراحان سئوال از عدم عزم و اراده وزارت ارتباطات برای راه اندازی پروژه شبکه ملی اطلاعات و کیفیت پایین و قیمت بالای اینترنت در ایران انتقاد داشتند.

اما واعظی در این جلسه از دو حربه استفاده کرد اول تلاش کرد سئوال نمایندگان را به گونه ای جلوه دهد که گویا نمایندگان با توسعه پهنای باند مخالفند. در گام دوم نیز با وعده حل مشکلات کارگزاران مخابرات روستایی تلاش کرد فضای مجلس را نسبت به خود تغییر دهد.

اما باز هم پژمان فر عضو ناظر مجلس بر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد که ما با توسعه پهنای باند مشکلی نداریم ایراد ما این است که مدیریت فضای مجازی در دست ما نیست و وزارت ارتباطات با بهانه هایی از ایجاد شبکه ملی اطلاعات خود داری می کند در حالی که طبق برآوردهای ما در شورای عالی فضای مجازی، ایجاد شبکه ملی با ۱۴ پروژه قابل اجرا است.

در پایان نیز واعظی نتوانست نظر نمایندگان را جلب کرده و کارت زرد دریافت کرد.

اما ماجرای کارت زرد همین جا به پایان نرسید. چندی بعد محمود واعظی در حاشیه گردهمایی سراسری مدیران پستی کشور در جمع خبرنگاران در مورد دریافت کارت زرد از نمایندگان مجلس برای تاخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت: نمایندگان مجلس درباره تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات به من کارت زرد ندادند، بلکه آنها می گفتند پهنای باند اینترنت نباید توسعه پیدا کند.

در ادامه نیز ۱۵ اردیبهشت ماه روزنامه دولتی ایران در گزارشی به تحلیل کارت زرد نمایندگان به واعظی پرداخت و مجددا واقعیت را وارونه جلوه داد. این گزارش نیز ماجرای پهنای باند را پیش کشیده و تلاش کرده توسعه پهنای باند را علت اصلی کارت زرد به واعظی جلوه دهد.

در این گزارش آمده است: اکثر وزیران به علت کاری که انجام نشده مورد سئوال قرار گرفته و کارت دریافت کرده اند ولی وزیر ارتباطات به خاطر فعالیت مثبتی که انجام داده از مجلس کارت زرد دریافت کرده است.

خبرنگار مهر در این خصوص نظر نصرالله پژمان فر به عنوان طراح اصلی سوال را جویا شد: اعتراض ما به وزیر ارتباطات بابت پول اضافه ای بود که این وزارتخانه از مردم بابت اینترنت بی کیفیت و ناامن می گیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرد که در این خصوص با واعظی در رسانه ملی مناظره کرده و قضاوت را به مردم واگذار کنند.

وی بابیان اینکه عملکرد یک سال و نیم گذشته واعظی در وزارت ارتباطات ضعیف بوده است گفت: امروز آنچه وزارت ارتباطات در اختیار مردم قرار می دهد اینترنت نا امن، بی کیفیت و پرهزینه است.

عضو کمیسیون فرهنگی اضافه کرد: وزارت ارتباطات، برای حل این مشکل اراده ای ندارد و اقدامی نیز انجام نداده است، متاسفانه با قدرت و رسانه ای که در اختیار دارند در مقابل حرف منطقی نمایندگان مجلس سیاه نمایی می کنند.

اما کاستی ها در این وزارتخانه به همین جا خلاصه نمی شود و در حوزه های مختلف نارضایتی هایی از عملکرد وزارت ارتباطات وجود دارد که از ضعف مدیریتی و اداره خانوادگی وزارتخانه ناشی می شود.

البته این سناریو را می توان در ادامه سناریوی دو قطبی سازی تحلیل کرد سیاستی که رسانه های حامی دولت در آستانه انتخابات دنبال می کنند و تلاش دارند اصولگرایان را در مقابل خواست مردم نشان دهند؛ بر این اساس مردم خواستار افزایش پهنای باند اینترنت و اصولگرایان به دروغ مخالف این موضوع جلوه داده می شوند.

کد N812929

وبگردی