آفتاب
یازدهمین نشست اساتید، قاریان و حافظان قرآن

یوسفی‌مقدم: موسیقی قرآن آمیخته از الفاظ و معانی است

یوسفی‌مقدم: موسیقی قرآن آمیخته از الفاظ و معانی است

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: لفظ قرآن آمیخته از الفاظ و معانی است که اگر قاری بتواند تلاوت خود را با موسیقی تلفیق کند قلب مخاطب را تسخیر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم در مراسم افتتاحیه یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز قرآن کریم نزول لفظی آن است. بدین معنی که برخی کتاب‌های آسمانی به صورت الواح نازل شده‌اند اما قرآن توسط جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد که جبرئیل قرآن را قرائت می‌کرد و پیامبر (ص) نیز استماع داشت سپس پیامبر (ص) قرآن را برای مردم قرائت می‌کردند.

وی افزود: جایگاه قرائت در جغرافیای علوم قرآنی بسیار حائز اهمیت است. برخی از علوم و معارف قرآنی مربوط به علوم علمی هستند که زیرمجموعه مفاد قرآنی می‌باشند چه علم تفسیر موضوعی و ترتیل مربوط به محتوای قرآن است. همچنین علوم قرآنی نیز مربوط به محتوای مطالب پیرامون قرآن است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: فرق علوم قرآن و معارف قرآن در این است که معارف قرآن به محتوا و علوم قرآنی به پیرامون و فرامتن می‌پردازد. در حوزه علوم قرآنی فقه‌القرآن بسیار حائز اهمیت است که هم دارای مباحث متن و مفاد آیات است و هم لفظ قرآن را در بر می‌گیرد.

وی در رابطه با فقه قرائت، گفت: فقه قرائت قرآن گاهی مربوط به حوزه ادا است. کیفیت ادای لفظ و به تعبیری حفظ حقوق حروف در این حوزه جای می‌گیرد که قاری باید به این نکته توجه داشته باشد.

دبیر این نشست تخصصی با بیان این‌که «قرآن کریم دارای موسیقی است» اظهار کرد: اگر قرائت قرآن هماهنگ با موسیقی خود قرآن کریم شود، آنجاست که اعجاز قرآنی تحقق پیدا می‌کند. در واقع موسیقی قرآن آمیخته از الفاظ و معانی است که اگر قاری بتواند تلاوت خود را با موسیقی تلفیق کند قلب مخاطب را تسخیر خواهد کرد.

سرابی حوزه دیگر را مربوط به فقه ادب و شرایط دانست و گفت: در واقع این حوزه مربوط به این است که قرآن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن که از امروز شروع شد، صریح کرد: حدود 50 مقاله برای موضوع فقه قرائت از میان اندیشمندان و قاریان به دست ما رسید که اکثر آنها ارزشمند و عالمانه است که از این تعداد مقاله 12 مقاله شأنیت پیدا کردند که در این نشست ارائه شوند. همچنین مقالات برتر بعد از ارائه توسط 6 نفر که در مورد صلاحیت آنها اظهارنظر می‌کنند انتخاب خواهند شد. لذا یک فرآیند علمی برای ارائه مقالات در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزراش یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن از امروز چهارشنبه آغاز شد و تا روز جمعه ادامه دارد.

طی سه روز برگزاری این نشست، مقالات برتر پیرامون موضوعات نشست از سوی صاحبان آثار ارائه می‌شود.

رونمایی از لباس قاریان قرآن از دیگر برنامه‌های این نشست سه روزه است که مراسم رونمایی از این لباس نیز پنجشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه قبل از اذان ظهر برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن نیز جمعه برگزار می‌شود و صاحبان مقالات برتر نیز در این مراسم تجلیل خواهند شد.

انتهای پیام

کد N812783

وبگردی